Lissabon, veel beter kan het niet zijn - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Lissabon, veel beter kan het niet zijn - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Lissabon, veel beter kan het niet zijn

Door: marjolijnenstef

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

19 Mei 2012 | Portugal, Lissabon

We voelen ons erg bevoorrecht dat we dit kunnen/mogen doen. Sinds de vorige blog hebben we alleen nog maar mooi weer gehad. Niet dat we het hiervoor niet leuk hadden, maar mooi weer maakt het nog fijner. We realiseren ons dat we normaal gesproken nu al weer - na een vakantie van 4 weken - aan het werk zouden zijn. Maar nu houden we het prettige gevoel dat we alle tijd hebben. Heerlijk, we genieten er ook volop van.

We staan nu alweer een week in Lissabon, dat wil zeggen aan de overkant van Lissabon in Costa da Caperica. Heerlijke camping met grote plekken, zodat we voor het eerst deze vakantie ook de grote luifel hebben op kunnen zetten. De reis ging prima, ook het laatste stuk dat dwars door Lissabon ging en over de brug over de Taag. We reden 3 rijen dik over die brug, maar met behulp van de navigatie reden we in één keer door naar de camping.

Het op de plek zetten van de caravan was nog een hele uitdaging. Op de verplichte weg naar de plek bleken een aantal bomen te staan met uitstekende takken. We moesten afkoppelen en de laatste 100 meter met de mover afleggen, dat ging prima, maar we hadden wel de nodige bekijks. Het blijft leuk om een caravan schijnbaar alleen te zien bewegen.

Het is heerlijk weer, de eerste 5 dagen was het elke dag meer dan 30 graden. Daarom zijn we deze dagen vooral veel op het strand geweest. Op zondag zijn de kinderen van Ton en Els + aanhang aangekomen. Zij zitten in een 6-persoonshuisje op gepaste afstand van onze plekken. Heel gezellig om regelmatig wat samen te doen, maar wij hebben deze dagen vooral ons eigen plan getrokken.

Gezien de weersverwachting hebben we dus tot en met woensdag 16 mei ons vooral vermaakt met in de zon zitten, op het strand of bij de caravan. En met fietsen langs de boulevard, want die is hier geweldig. Niet op 200 meter van de camping, zoals in de gids staat, maar op 5 minuten fietsen of 20 minuten lopen. Die 200 meter is zo wie zo overdreven, want die is gerekend vanaf een uitgang van de camping die – gelukkig vanwege de beveiliging - dicht is. Om op de boulevard te komen, moet je helemaal aan de andere kant de camping af, rond de camping lopen of fietsen en dan na nog 500 meter komt je bij het strand. Maar dat is absoluut de moeite waard. Allemaal kleine strandjes tussen golfbrekers, een aantal ook bewaakt, en een kilometers lange boulevard met allemaal strandtentjes.
Wij hebben op de eerste dag al een gezellige tent ontdekt, waar je een grote bel heerlijke, koude vino verde krijgt voor 1, 50 euro. Jullie begrijpen dat we daar vaker hebben gezeten.
Kortom, we kunnen ons haast al niet meer voorstellen dat we 2 weken geleden nog over regen en kou aan het klagen waren.

Donderdag 17 mei
Tijd om samen een uitstapje te maken. Het is de komende dagen wat minder warm. Vandaag gaan we met de auto naar Sintra, dat op zo’n 30 km van Lissabon ligt. Het schijnt een leuk stadje te zijn en er is een heel vreemd, mooi kasteel.

We parkeren op een naar onze mening prima plek. We denken dat we vlak bij alle bezienswaardigheden zijn. Helaas geen parkeergarage, dus van te voren betalen en dat hebben we niet helemaal goed ingeschat. Het blijkt namelijk nog een stuk lopen te zijn naar Sintra centrum en na een kopje koffie en het ophalen van informatie over Sintra besluiten we te gaan lopen naar de oude Moorse burcht – het castelo de Mouros. Het idee is om daarna af te dalen naar het kasteel van Pena.

Dus gestart met het wandelen en we zien ook een voetpad naar de burcht, dus dat nemen we. Na ongeveer 45 minuten klimmen en lopen over allerlei trappen zien we nog steeds geen burcht en de tijd gaat dringen, want we moeten ook nog op tijd terug zijn bij de auto. Na nog zo’n 15 minuten komen we bij de ingang van de burcht, maar op een heel andere, veel hoger gelegen plek dan we hadden gedacht. En ook het kasteel de Pena blijkt niet vlak bij te zijn, maar op de andere berghelling. En we willen ook graag nog wat eten in Sintra. Dus snel afgedaald om naar de auto te gaan. Maar snel bleek dat toch ook 4 km dalen te zijn. Maar niet getreurd, geld bijgegooid, heerlijk gegeten, auto opgehaald en gewoon met de auto naar het kasteel de Pena gereden ( dat bleek namelijk ook mogelijk te zijn). Was wel een beetje duur, maar meer dan de moeite waard, wat een vreemd, mooi gebouw. Een gebouw dat trouwens bijna helemaal toegankelijk was voor het publiek. En wat een mooie vergezichten hadden we.

Daarna – het was al half vijf – via de kust terug naar de camping. O.a. via Cabo de Roco, het meest westelijke punt van het vaste land van Europa. In Estoril en Cascais was het een drukte van belang, mooie boulevard, mooie stranden en veel mooie huizen. Rond 20.00 uur waren we terug op de camping.

Vrijdag 18 mei
Naar Lissabon! Daar zijn we al eerder geweest – we hebben allebei echter geen idee meer hoe lang geleden – dus we willen vooral weer wat sfeer proeven en als er nog tijd is naar het Parque da Nacoes - het voormalige terrein van de Expo 1998.

Samen met Ton en Els en de kinderen met de bus naar de boot en met de boot over naar Belem en vervolgens weer met een bus naar Lissabon, waar we vanaf Marques de Pombal rustig de Avenida de Liberdada naar de Taag zijn afgelopen. Onderweg natuurlijk in een elevator geweest, dat is een must als je in Lissabon bent.

Lunchen hebben we gedaan in een vegetarisch restaurantje in de Barro Alto, waar Ton en Els op dinsdag al hadden gegeten. Beetje moeilijk te vinden, maar het eten was heerlijk. Daarna weer lekker door Lissabon geslenterd . De schoenenpoetsers zijn er nog steeds, alleen de kastanje-branders die we ons ook herinnerden, natuurlijk – gezien het seizoen - niet. Bedelaars en zonnebril verkopers helaas ook nog steeds.

Rond half vier besluiten we toch nog naar het Parques de Nacoes te gaan. Dat ligt zo’n 5 kilometer buiten Lissabon, dus hebben 2 metro’s nodig om er te komen, maar met de dagkaart die we hebben gekocht, is dat prima te doen. Wat schetst onze verbazing dat als we het grote winkelcentrum uit lopen, we Ton en Els tegenkomen. We wisten dat ze er naar toe waren, maar het is wel heel toevallig dat ze op dat moment ook precies daar waren. We spreken af gezamenlijk terug te reizen.

Wij zijn erg moe na 2 dagen lopen, dus we bekijken het terrein vanuit de gondelbaan, lekker uitrusten. Het is een gebied met heel moderne bouwsels, leuk om te zien. Na nog een glaasje wijn is het tijd om de terugweg aan te vangen. Dat is een hele reis op zich, metro, tram, boot en bus. Na ongeveer 2 ½ uur zijn we pas weer op de camping. Helemaal kapot, twee van dit soort dagen is wel wat veel achter elkaar, maar meer dan de moeite waard.

Zondag gaan we weer verder, dit keer naar Evora. Maar dat kan niet voordat we om 5 uur ’s morgens de kinderen van Ton en Els naar het vliegveld hebben gebracht. Als we terugkomen, kunnen we meteen door met het klaarmaken van de caravan voor vertrek. Ook dit is een kort reisje, dus als we in Evora zijn, kunnen we weer bijslapen. Voor het eerst in Portugal niet meer aan de kust, we zijn benieuwd wat we hier weer gaan zien. We zijn nog lang niet uitgekeken.

• 20 Mei 2012 - 11:21

Lisette:

Hoi! Nou, als ik dit zo lees, genieten jullie op dit moment volop! Goed zo! Geniet er lekker van! De weken vliegen voorbij!

Kunnen jullie de zon misschien even terugsturen naar NL? Is wel even langsgekomen, maar inmiddels weer vertrokken.

Groetjes
    Lisette

• 20 Mei 2012 - 19:58

Vera:

Hoi, hoi, wat fijn dat het eindelijk vakantieweer is geworden en natuurlijk is het dan allemaal nog leuker. De foto's laten dat ook duidelijk zien. Nog veel plezier en goede reis gewenst en misschien mogen we hier ook een beetje Spaans/Portugese zon?
    Groetjes.

• 21 Mei 2012 - 04:59

Marina:

Goedemorgen Stef!
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag. Maak er een een gezellige dag van, maar dat zal wel lukken, zo al jullie verhalen te lezen. Gelukkig schijnt de zon volop, na die regenachtige start. Wens jullie nog veel plezier toe.

• 21 Mei 2012 - 06:25

Lia Ouwehand:

Hiep, hiep Hoera!
    Stef van harte gefeliciteerd met je verjaardag en Marjolijn natuurlijk ook! Een feestelijke dag toegewenst hoor. Leuk om jullie op deze manier te volgen en een beetje mee te genieten. Een fijne reis verder, nog 54 dagen heerlijk!
    Groetjes, Lia

• 21 Mei 2012 - 11:16

Eric:

Natuurlijk heel erg gefeliciteerd Stef! Je bent zeker alweer "duo penotti" bruin inmiddels (ondanks je leeftijd).

Hoe langer weg, hoe langer de verslagen? Ga zo door zou ik zeggen, wij vinden het niet erg, maar juist heel erg leuk!

NB
    Marc is net (12.30 uur)na 6 uur vertraging (bus stuk in Frankrijk, midden in de nacht) in de stromende regen in Zarautz, Spanje aangekomen. Maar hij ging er toch nog een leuke week (golf surfen) van maken en de weersvoorspellingen zijn de rest van de week beter voor hem.

• 21 Mei 2012 - 14:18

Suzanne Van Beele:

Hallo Stef,

Gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een leuke dag van, en geniet van jullie vakantie!!!

Groetjes Suzan

• 21 Mei 2012 - 16:27

Greet En Henk:

Hallo Stef en Marjolijn,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Heb eerder gemaild, doch
    waarschijnlijk niet gelukt.Fijn,dat
    jullie nu zo mooi weer hebben.Geniet
    maar lekker en een prettige dag.
    groetjes Greet en Henk.

• 22 Mei 2012 - 06:40

Aria Schuurman:

Hoi Stef, Ik heb vandaag je site doorgekregen van onze collega en hoorde dat je gisteren jarig was. Gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele gezonde jaren Geniet van je reis.

• 23 Mei 2012 - 07:43

Margot:

Hoi,
    Ook wij kregen jullie blog doorgemaild, leuk om te lezen, ben er ff voor gaan zitten, moest de achterstand inhalen. Veel plezier verder
    Groeten uit een zonovergoten Bussum

• 26 Mei 2012 - 17:50

Ans En Heero:

Heerlijk voor jullie, dat het nu zulk mooi weer is en dat jullie dan zo genieten van fietsen, stad bekijken en vooral van het strand. Jullie maakten al veel mooie foto's, ontving Stef m'n email nog op zijn verjaardag? Ook hier hebben we nu schitterend weer, wij waren een weekje naar Melle bij Osnabrück in een prachtig en chique hotel van v.d.Valk. Genoten, ook van wijn en lekker eten en uitstapjes maken. Op 10 juni gaan we 12 dgn naar Kroatië met de bus, worden thuis opgehaald met een taxi, naar de bus gebracht en rijden dan door tot Z.Duitsland, daar overnachten we en rijden de volgende dag naar onze eindbestemming, met excursies uiteraard. We verheugen ons zeer ook daarop.
    Lieve luiden, geniet ze nog, we houden contact. Gr. Ans en Heero.