Zon, zon en zon - Reisverslag uit Nazaré, Portugal van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Zon, zon en zon - Reisverslag uit Nazaré, Portugal van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Zon, zon en zon

Door: marjolijnenstef

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

11 Mei 2012 | Portugal, Nazaré

Zo dat gaat een stuk beter, vanaf dinsdag middag hebben we alleen nog maar zon gehad. Wat is dat heerlijk! We genieten er volop van.

Wat een schoon en vriendelijk land is Portugal. Op de camping wordt elke dag uitgebreid schoongemaakt en dan niet met een bezem even wat vegen, nee, luid zingend wordt alles gedweild en gepoetst. Geen enkele wc of douche wordt overgeslagen en dit terwijl er slechts enkele campinggasten aanwezig zijn. Zelfs de afvalbakken die op de camping staan, zijn van de week helemaal schoon geschrobd. De dennennaalden die overal liggen, werden netjes bijeen geveegd en opgeruimd.
En ook bij alle bezienswaardigheden is geen papiertje te zien. Je ziet steeds wel iemand vegen.

Mooi weer betekent niet dat we niets meer hebben gezien.

Woensdag 9 mei
We hebben het geweldige klooster van Baltalha bezocht. Wat mooi, zelfs de niet voltooide kapel was schitterend. Gelukkig moesten de volop aanwezige schoolklassen het wisselen van de wacht bij het graf van de onbekende soldaat bekijken. Daardoor konden wij tenminste een tijdje in alle rust al het moois bekijken.
Natuurlijk ook weer heerlijk gegeten. We blijven ons verbazen over de prijzen.

’s Middags naar Fatima. Als je in de buurt bent, moet je dat niet overslaan, wat je er ook van denkt. Het was veel moderner dan we hadden gedacht ( we zijn ooit in Lourdes geweest). Bewust zijn we woensdag gegaan, want op zaterdag 12 mei is er een grote processie en er kunnen tot wel een miljoen mensen op het plein voor de kerk staan. De drukte viel eigenlijk nog wel meer, hoewel we onderweg wel al de nodige pelgrims te voet (een enkeling ook op de knieën) naar Fatima zagen gaan.

Donderdag 10 mei
Eindelijk: we hebben we de hele dag zon en voor het eerst ontbijt, lunch en avondeten buiten kunnen doen. Dat willen we vaker!! Marjolijn en Els hebben ook het zwembad uitgeprobeerd, wel wat koud in eerste instantie, maar daarna heerlijk.

Vrijdag 11 mei
Alweer onze laatste dag in Nazaré. Morgen gaan we naar Lissabon. Lekker kort ritje van ongeveer 130 km.

Het is volledig bewolkt, maar de temperatuur is prima. Ook Stef bestudeert de boekjes, dus op zijn aanraden eerst naar Sao Martinho do Porto voor de koffie. Prima suggestie, lekkere koffie en een mooie baai met bootjes. Daarna door naar Peniche, een vissersdorp. Dat viel wat tegen, maar het eten – ja, het lijkt wel of we steeds aan het eten zijn, en dat klopt als we een dagje weg zijn – was weer heerlijk. Klein restaurantje, eigenaar blij om ons te zien, menu van wel 7, 50 euro inclusief een drankje en koffie. Hoe kunnen ze het er van doen. Daarom ook maar wat van de spontaan op tafel gezette voorgerechtjes – olijven, kaas, boter en brood – genomen. Die worden namelijk altijd neergezet en als je er wat van neemt, dan moet je betalen, anders niet.

Tot slot vandaag het schilderachtige Obidos bekeken. Leuke kleine straatjes en een stadsmuur rond de hele stad, waar je gewoon op mocht lopen. Let wel, geen hekjes of zo. Kan je je in Nederland toch niet voorstellen. Heel leuk, maar het was nu al druk, in het hoogseizoen kan je over de hoofden lopen.

En terug op de camping was het inpakken en vast voorbereiden voor het vertrek van morgen. Op de volgende camping alleen een wifipunt, dus wordt het bijwerken van het blog wat lastiger. Maar dat zal ons er niet van weerhouden. We vinden alle reacties op de blog trouwens heel erg leuk. Blijven doen.

• 11 Mei 2012 - 21:01

Inge R:

Super dat jullie nu eindelijk lekker weer hebben! Veel plezier in Lissabon! Wij vonden het een prachtige stad, met overal mooie uitzichtpunten. En natuurlijk tram 28 niet vergeten,grappig oud trammetje.

• 12 Mei 2012 - 07:18

Henny:

Leuk om dit reisverslag te lezen. Doet me terugdenken aan de eigen vakanties in Portugal. We hebben ooit ook op een camping vlak bij Fatima gezeten. Naast een Belgische familie met een priester in hun midden. Toen de familie ging bidden zetten wij uit respect de al niet te harde muziek uit. Toen zij 2 uur later nog aan het bidden waren, hebben we de muziek maar weer aangezet... Op dezelfde camping ook 's-avonds genoten van de life muziek en het dansen met de andere campinggasten. 's-Ochtends stond daar - terwijl ik aan het afwassen was - de buurvrouw naast mij een konijn te slachten.

Geniet lekker van het mooie weer en ik hoop dat jullie ook met mooie verhalen terug gaan komen.

• 14 Mei 2012 - 05:22

Marijke De B.:

Wat zien jullie mooie dingen en wat is het heerlijk om daar dan ook
    mooi weer bij te hebben.
    Leuk om zo met jullie mee te reizen.
    Ik kijk al weer uit naar de volgende verhalen en foto's.

• 16 Mei 2012 - 07:03

Ans En Heero:

Goedemorgen, 16-5, Wat weer een leuk verslag, wat laat gereageerd, maar we zijn wat aan het dokteren. Ik heb erge last van een rechterzitbotje, bij de orth.manueel arts in Haarlem, hij zal me eraf helpen hoop ik. Heero gisteren z'n rechteroog aan staar geholpen, straks voor contrôle, stuur s.v.p. wat zon door, hij schijnt zo nu en dan, maar de buien en de wind zijn talrijker, het lijkt wel herfst. We hebben nog steeds de winterkleren aan!! Maar we houden de moed erin,
    volgende week een weekje naar Melle (Dld) met eigen auto.
    We blijven jullie volgen, veel groeten van ons twee.

• 16 Mei 2012 - 15:15

José Bitter:

Voordat ik zelf vanavond naar Engeland vertrek, even een berichtje voor Stef om je alvast te feliciteren met je verjaardag op 21 mei en je een leuke dag toe te wensen.
    Geniet van de zon en het mooie Portugal! Nog veel plezier met z'n viertjes.
    Groeten, José