Aranjuez – we gaan weer richting huis - Reisverslag uit Aranjuez, Spanje van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Aranjuez – we gaan weer richting huis - Reisverslag uit Aranjuez, Spanje van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Aranjuez – we gaan weer richting huis

Door: marjolijnenstef

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

21 Juni 2012 | Spanje, Aranjuez

Ja, en dan is het nu zo ver. In plaats van steeds zuidelijker te reizen, zijn we nu aan de weg terug begonnen. Via een tussenstop in Sant Elena zijn we naar Aranjuez gereisd, een stad zo’n 45 km ten zuiden van Madrid. En vanaf vandaag – donderdag 21 juni – zijn we ook nog maar met z’n tweeën: Ton en Els zijn net vertrokken richting Nederland. Wij blijven nog tot zondag in Aranjuez en willen dan naar Haro gaan in Noord-Spanje. We zitten dan midden in het gebied van de Rioja, dus dan kan Stef zich helemaal gaan uitleven. Bovendien schijnt daar op 29 juni een geweldig wijnfeest te zijn en dat willen we wel eens meemaken.

Zaterdag 16 juni
Vertrek naar het noorden. Onderweg heel veel olijfbomen, het lijkt wel of heel Zuid-Spanje er vol mee staat. De camping in Sant Elena is bijna leeg, maar toch krijgen we een plek toegewezen en ja, het is nummer 13. Het is ondertussen weer 33 graden, maar helaas blijkt het beloofde zwembad ergens buiten de camping te liggen, gelukkig is er genoeg schaduw om rustig een boekje te lezen, daar krijgen we nooit genoeg van.

Zondag 17 juni
Via een vreselijk saaie weg rijden we naar Arajuez. Het enige opvallende is het grote aantal hotels dat langs de weg staat, meestal bij een benzinepomp. Maar dat komt waarschijnlijk omdat dit de enige snelweg vanuit Madrid richting de Costa’s is. Als we rond 13.00 uur aankomen op de camping in Aranjuez blijkt deze heel erg vol te zijn, het is een drukte van belang. Dat komt – blijkt later – ook door het grote aantal Spanjaarden dat in het weekend op de camping is. We kunnen gelukkig nog 2 ruime plaatsen naast elkaar uitzoeken.
’s Middags nog naar het goed gevulde, maar erg drukke zwembad en ’s avonds met een groot aantal Nederlanders nog één keer naar het voetbal gekeken en gehoopt op een goede afloop. Helaas, we zullen de rest van de reis supporter moeten worden van een ander land. We zijn al gevraagd voor Engeland.

Maandag 18 juni
Overwegend zonnig, maar het is drukkend warm. We verkennen Aranjuez op de fiets. Dat is geen succes, heel veel één richingsverkeer en geen leuke pleinen. Het zomerpaleis van de koninklijke familie ziet er wel erg mooi uit. Dat gaan we woensdag bezoeken. ’s Avonds toch echt een klein regenbuitje – de eerste regen in zo’n 6 weken!

Dinsdag 19 juni
Vannacht ook weer regen (een beetje) en het is bewolkt, maar de temperatuur prima. Heerlijk weer om Toledo te bezoeken.
Zoals gewoonlijk gaan we naar aankomst in een stad eerst koffie drinken en dat is maar goed ook, want we zitten nog niet of het begint vreselijk te regenen. Maar gelukkig is dit Spanje en niet Nederland, na een minuut of 10 is de regen over en wordt het weer lekker weer. Omdat de koffie in Spanje zo goedkoop is, nemen we er nog één. En ja, dat zal je net zien, bij dit restaurant is het niet zo goedkoop: we drinken ook meteen de duurste koffie, die we in Spanje hebben gedronken.

Ook hier weer een kathedraal, we hebben er nu wel heel veel gezien, maar deze is toch weer prachtig en anders dan de andere kathedralen die we hebben gezien. Maar dit is wel de laatste die we deze vakantie gaan bezoeken. We hebben namelijk besloten Madrid deze vakantie niet te gaan bezoeken, dat bewaren we voor een stedentrip. Genoeg is genoeg, we gaan geen steden meer bezoeken.

Toledo blijkt een heel gezellige stad te zijn, met leuke straatjes, mooie gebouwen, veel leuke winkeltjes (ook Stef heeft nu eindelijk iets voor zichzelf gekocht) en leuke restaurantjes en bovenal niet te druk. We hebben de hele dag – met uitzondering van natuurlijk weer een heerlijke lunch – lekker door de stad gekuierd.

Woensdag 20 juni
Laatste dag samen met Ton en Els (tenminste voor deze vakantie). We hebben een bezoek aan het paleis in Aranjuez en een afsluitende lunch gepland. Het paleis is schitterend, maar wel erg zwaar bewaakt. Onze tassen moeten door scanapparatuur en we moeten zelf door een detectiepoortje. En overal in het paleis staat bewaking. Als of we met één of ander zwaar beeld of stoel weg zouden lopen. Wel goed voor de werkgelegenheid. Maar mooi is het wel, jammer dat je binnen geen foto’s mag maken. Daarna nog wat gewandeld door de bijbehorende tuinen, je waant je in een Sissy film.

Ja, en dan is het tijd voor al weer - voorlopig - de laatste lunch met z’n vieren. We evalueren er lustig op los, en komen alle vier tot de conclusie dat we het geweldig hebben gehad. We eten de lokale specialiteiten: asperges en aardbeien met slagroom. Om je vingers bij op te eten, zo lekker.

’s Middags lekker in het zwembad en daarna nog gezellig aan de borrel bij de caravans. Het voelt voor iedereen toch wat vreemd om afscheid te moeten nemen, maar ja, aan alle goede dingen komt een keer een eind.

Donderdag 21 juni
Afscheid genomen van Ton en Els. We doen vandaag niet al te veel. Hoewel niet veel doen, houdt meestal in dat er boodschappen gedaan moeten worden, de blog en de foto’s bijgewerkt moeten worden, jullie zien het, ook op vakantie kan je het heel druk hebben met alles wat je zelf vind dat moet.
Morgen zijn we van plan nog wat in de omgeving te gaan rijden en nog een leuk klein stadje te gaan bezoeken. Zaterdag dan nog een rustdag en zondag op weg naar Haro. Hopelijk is daar plek, maar Ton en Els rijden daar vandaag naar toe, en zullen dat gaan vragen. Vanuit Haro meer van ons.

• 21 Juni 2012 - 12:01

José:

Hoi Stef, en dan nu verder met z'n tweetjes. Maak er nog leuke weken van!
    Vandaag mijn afscheid op het werk.
    Wordt geweldig verwend en er zijn allerlei activiteiten over de dag.
    Ik hoorde dat jij had bijgedragen aan het cadeau. ik heb een prachtige armband gekregen. Jij dus ook bedankt hiervoor.
    Geniet nog van jullie laatste weken. We spreken elkaar nog wel als je terug bent.
    groet, José

• 21 Juni 2012 - 13:11

Netty:

Hoi Stef,

Dus nu weer op de weg terug! Geniet er van. Ik heb een week op een narrow boat in Engeland doorgebracht en dit was weer fantastisch: prachtig weer en een hele mooie route.
    Heb nog een paar mooie weken en kom gezond weer bij ons terug!

Groetjes, Netty

• 21 Juni 2012 - 15:03

Ans En Heero:

Vervelend afscheid nemen als je zolang samen bent geweest,maar ik neem aan dat jullie je ook best met z'n 2 kunt vermaken. Nog veel genoegen en we zien jullie wel weer. Intussen veel groeten, geniet ze op de fiets in
    Z.Frankrijk. Groeten.

• 21 Juni 2012 - 19:19

Vera:

Hallo reizigers,

Wat vliegt de tijd. Helemaal in het zuiden van Spanje geweest en nu "langzaam" beginnen aan de terugreis. Wens jullie nog mooi weer toe (hier plenst het weer eens voor de verandering) en nog een voorspoedige voortzetting van de reis. Blijf jullie nog volgen hoor tot je weer terug bent op je eigen stek.

• 25 Juni 2012 - 07:50

Marijke De B.:

Vanwege mijn eigen fietsvakantie in de Achterhoek lees ik nu pas jullie verhalen weer.
    Het zal wel even wennen zijn om nu met zijn tweetjes verder te reizen.
    Maar ook dan zullen jullie vast en zeker volop genieten van het laatste deel van jullie vakantie.
    Geniet ervan!
    Ik ben benieuwd naaar jullie volgende verhalen.
    Groetjes, Marijke