Haro, wijn en zon, maar wel steeds noordelijker - Reisverslag uit Haro, Spanje van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Haro, wijn en zon, maar wel steeds noordelijker - Reisverslag uit Haro, Spanje van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Haro, wijn en zon, maar wel steeds noordelijker

Door: marjolijnenstef

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

25 Juni 2012 | Spanje, Haro

We zijn inderdaad naar Haro gereist, er bleek plek genoeg te zijn, ondanks het feit dat er deze week een cultureel festival schijnt te zijn met als hoogtepunt de jaarlijkse ‘Batalia del Vino’ op vrijdag 29 juni. Dat gaan we dus van dichtbij meemaken.
Het is in Haro ook nog steeds lekker warm, maar gelukkig niet meer zo warm als in Aranjuez. Vera heeft als reactie op ons slechte weer in het begin van onze reis ooit gezegd, dat we er nog wel eens naar terug zouden verlangen, en ja, ze had wel een beetje gelijk: het was wel erg warm een beetje minder is ook goed. En dat is nu net wat we hier hebben, zo’n 29 graden ( wij begrijpen dat jullie in Nederland hier een moord voor zouden doen) zon en een lekker windje.
Helaas kunnen we ook hier de hangmat nog steeds niet ophangen, dus die komt waarschijnlijk ongebruikt weer terug naar Nederland.
In Haro en omgeving zijn we van plan de lokale wijnboeren met een bezoek te vereren, dan kan Stef zijn hobby ook eens in Spanje uitoefenen en wat van die lekkere Rioja mee naar Nederland te nemen.

Vrijdag 22 juni
Op de fiets naar Chinchon, een plaatsje op zo’n 20 km van de camping. In Chinchon zou zich één van de mooiste pleinen van Spanje bevinden. We zijn benieuwd, want dit is ons al vaker beloofd. Op de heenweg veel vlas plat, maar met in ons achterhoofd de makkelijke terugweg, was dit goed te doen.

En ja, dit keer hadden de boekjes gelijk: in Chincon een prachtigd Plaza Major met een kerk hoog boven het plein. Lekker rondgedwaald en geluncht.
Tijdens de lunch het schouwspel van een politieman op het plein bekeken, die bekeuringen aan het uitdelen was. Vanaf 12.00 uur was het plein was namelijk vanaf de middag verboden om in te rijden en was het ook verboden om te parkeren, maar er stonden nogal wat auto’s geparkeerd. Dus die was hij op de bon aan het slingeren. Voor ons grappig om te zien, dat Spanjaarden het inrij verbod negeerden en dan onverwachts op deze boete uitschrijvende politieman stuitten. Ook werd het plein nat gespoten om een voor ons onbekende reden. Later hoorden we dat er die avond een jazzconcert had plaatsgevonden.

Zaterdag 23 juni
Beetje opruimen voor het vertrek naar Haro en we lunchen nog een keer op het plein voor het paleis. We willen nog één keer de lokale specialiteiten – asperges als voorgerecht en aardbeien met slagroom als nagerecht – eten. Heerlijk.
’s Avonds – de camping is stampvol gelopen met Spanjaarden – met deze zelfde Spanjaarden naar Spanje – Frankrijk gekeken. Eindelijk kregen we een beeld van hoe fanatiek Spanjaarden kunnen zijn. Het ‘Yo soy Espanol’ was continue te horen.

Zondag 24 juni
Reisdag naar Haro. Rustige rit van zo’n 400 km. De navigatie heeft het wat moeilijk rond Burgos, er zijn nieuwe wegen en de kaarten van de navigatie zijn minstens 4 jaar oud, maar met behulp van de gewone papieren kaart en wat gezond verstand rijden we in één keer naar de camping in Haro.
Ook deze camping blijkt aardig vol te staan, maar zoals ze al bij de receptie aangeven: zondag vertrekken er weer veel mensen en inderdaad is het nu – maandag – weer heel rustig.
Caravan neergezet op een mooie grote plek en daarna heerlijk bij het zwembad – gelukkig wat groter dan in Aranjuez – op heerlijke bedjes gelegen.

Het plan is om hier ongeveer een week te blijven staan en ja, dan moeten ook wij de reis naar het koude noorden verder vervolgen. Uit de contacten die we met Ton en Els hebben, horen we dat ze al weer een lange broek aan moeten. Brrrr, geen lekker vooruitzicht. Daarom gaan we hier nog lekker van de zon genieten.

• 25 Juni 2012 - 15:21

Henny:

Goed om te lezen dat de temperatuur daar lekker is. Echt hoor: jullie hoeven voorlopig nog niet naar het 'koude' noorden. Tijd zat om nog even lekker in de warmte te blijven....
    Wat een leuk plein trouwens: doet een beetje on-Spaans aan.

• 25 Juni 2012 - 15:21

Bert:

Blijf natuurlijk wel jaloers, zeker nu jullie zulk mooi weer hebben. Want inderdaad houdt het hier niet over: beetje zonnige dagen wisselen af met regenachtige. Greet en Henk zijn nu op vakantie en hebben het nog nooit zo nat gehad! Maar: jullie hebben het verdiend hoor! Geniet ervan zolang het nog kan. Voor mij lijkt het omgevlogen, ben benieuwd hoe jullie het ervaren hebben. Enjoy, take care en tot ziens! Liefs en groet, Bert

• 25 Juni 2012 - 15:47

Els En Ton:

Hi Stef en Marjolijn. Niet alleen een lange broek hebben we aangetrokken maar ook hebben we onze regenjassen weer aan gemoeten. Veel plezier daar in Haro. Jullie zullen ook regenjassen aan moeten maar dan vanwege het gooien met wijn.

• 26 Juni 2012 - 08:00

Ans En Heero:

Leuk dat jullie ons allen zo goed op de hoogte houden van jullie lange reis, ik wilde wel dat het hier ook 29 gr. was nu, alhoewel, vandaag dinsdag schijnt de zon, maar ik moet nog wel een dus jasje aan. Heero's computer wil niet zoals hij wilen hij wil zo graag foto's ophalen en verzenden! Kregen een heel leuk reisverslag toegestuurd van de buschauffeur over onze laatste reis, zeer attent dus, gelardeerd met wat foto's! liefs en groeten.

• 27 Juni 2012 - 20:10

Brenda:

Hoi Stef,
    Zojuist thuis buiten sávonds om 22.00 uur, ja het is eindelijk mooi weer, je site gelezen en genoten van de prachtige foto,s. Ik heb zojuist bij een ander reisverslag een korte reactie geschreven. Ik hoop dat jullie nog heel veel moois zien de laatste weekjes.
    Geniet zolang het kan.
    Goede terugreis en tot ergens in juli op het werk.
    Brenda