Espinho – portwijn, zon en toch weer regen - Reisverslag uit Espinho, Portugal van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Espinho – portwijn, zon en toch weer regen - Reisverslag uit Espinho, Portugal van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Espinho – portwijn, zon en toch weer regen

Door: marjolijnenstef

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

01 Mei 2012 | Portugal, Espinho

Gezien het weer in Tordesillas zijn we al op zaterdag 28 april vertrokken richting Porto. Niet naar de geplande camping boven Porto, maar naar de gemeente camping in Espinho, iets onder Porto. Voordeel: vlak bij het stadje, een supermarkt op 5 minuten lopen, het strand op 10 minuten en een trein naar Porto op 15 minuten lopen.

Maar we zijn niet vertrokken voordat we in Tordesillas nog een geweldig wijnproeverij hebben gedaan in een kleine Bodega. We waren daar woensdag langs gelopen en werden toen door een oude dame in haar beste Spaans, waar wij helemaal niets van konden verstaan, aangesproken. Na toch wat Spaans van onze kant hebben we beloofd ‘mañana’ terug te komen en belofte maakt schuld. We hebben er geen spijt van gehad. We werden door de dochter ontvangen en kregen diverse glazen heerlijke wijn te proeven en daarna nam mama – de oude dame – ons mee naar hun kelders. En ze heeft van alles in het Spaans uitgelegd, wat ….. we zouden het niet weten, maar wat was het leuk en authentiek!!

Ook de dag erna in Valladolid hebben we genoten. Helaas was het de hele dag aan het regenen, maar het eten van tapas in 2 lokale bodegas met luidruchtige Spanjaarden maakte veel goed.

Dus nu zijn we in Portugal. Direct al een heel ander landschap, heel bergachtig en veel kleine dorpen tegen de bergflanken aan. Onze camping staat bijna direct aan het strand, zoals ik al vertelde, 10 minuten lopen. De vraag hoe we de tol moeten betalen op de electronische tolwegen is nog steeds niet beantwoord. Ook de receptioniste op de camping wist het niet precies, dus we laten het maar.

Op de camping werden Stef en Els uitgebreid ontvangen door de receptioniste en overladen met informatie. Ook kregen we allemaal een identificatie pasje, omdat deze camping gelukkig goed bewaakt wordt en zonder pasje mag je de camping niet op. De plekken zijn heel erg klein, ongeveer 50 m2, en ook met de mover konden we niet staan zoals we zouden willen, gewoon te weinig plek. Het was inmiddels wel heel erg mooi weer geworden.

Aan het eind van de dag direct met elkaar naar het strand, het was tenslotte eindelijk zonnig. Lekker in een strandtent ‘vino verdo’ gedronken en wat belangrijker was, in deze strandtent konden we gratis gebruik maken van wifi, want helaas is dat op de camping niet beschikbaar.

Zondag 29 april
Rust- en wasdag op de camping. Heerlijk in de zon kunnen zitten. Hiervoor hebben we nu zo’n 2600 km gereden!

Maandag 30 april
De zon schijnt volop, we hebben nog niet zo’n mooie start van de dag gehad. We gaan naar Porto, het is koninginnendag, dus Stef met een oranje pet en Ton met een oranje trui, we zijn wel Nederlanders.
Met de trein in 30 minuten naar Porto, allemaal onze wandelschoenen aan, want het is nogal heuvelachtig in Porto. Ook in Portugal kennen ze een soort OV-chip kaart, we hoefden gelukkig alleen maar in te checken, uitchecken was niet nodig.

In Porto hebben we ontzettend veel gezien en vooral veel gelopen en geklommen. Wat een gezellige stad is Porto, groots, mooi, heel veel vriendelijke mensen. We werden weer eens verrast door de prijzen. Koffie met gebak voor 4 personen: 7 euro!! Daar kan je nog eens een kopje koffie voor drinken. Opvallend trouwens hoeveel Nederlands we hoorden praten in Porto.
Na wat omzwervingen kwamen we aan bij de Douro, de bekendste plek in Porto. En we werden niet teleurgesteld: leuke terrassen, kleurrijke gebouwen, port boten en de Porthuizen aan de overkant van de Douro.
Na een lunch met natuurlijk vis over de ijzeren brug van Eifel naar het door de reisgids aanbevolen Porthuis ‘Taylor’s’ om natuurlijk port te proeven. Ook hier een bijzonder prettig ontvangst en de genoeg port.
Daarna weer terug naar de camping. Helaas eerst de trein de verkeerde kant opgenomen, maar ook dat is weer goed gekomen. Helemaal uitgeteld waren we rond acht uur weer terug op de camping.

En nu verder?? Ja, dat is toch weer een beetje afhankelijk van het weer. Vannacht heeft het weer flink geregend en ook nu schijnt de zon niet. We willen eigenlijk nog wel naar Braga en ook een stukje fietsen staat op het programma, maar dan moet het weer wel een beetje mee gaan zitten. En anders gaan we gewoon weer wat eerder verder.

Maar hoe het weer ook is, we hebben het prima naar onze zin. Het lijkt wel of we al weken weg zijn.

• 01 Mei 2012 - 18:02

Mariette K.:

Ha, eindelijk wat zon voor jullie! Wij hadden gisteren ook heerlijk weer op Koninginnedag; om vanmorgen weer verzopen op mijn werk aan te komen.
    Je kunt beter aan de andere kant zitten: Bert zit in de zon aan het Gardameer.
    Maar ongetwijfeld genieten jullie wel van de wijntjes en de hapjes :)
    Heel veel plezier nog en die zon komt heus nog wel (een keer).

• 01 Mei 2012 - 18:28

Inge R.:

Wat hebben jullie een pech met het weer! In Zarautz hadden jullie zo'n mooi plekje op de camping, en toen moesten jullie weg vanwege het weer. Daarna hebben jullie ook niet echt veel geluk. Toch even de zon gezien in en bij Porto. Dat port drinken is ook leuk en lekker, hè! Ik heb daar hele onscherpe foto's gemaakt. Erg sterke port, die werkte al voordat ik er van gedronken had! Ik hoop dat het weer nu wat beter wordt, hoewel jullie ook leuke dingen doen als het wat minder is.

• 01 Mei 2012 - 19:43

Lisette:

Geniet lekker van de heerlijke hapjes, drankjes, en hopelijk ook heeeeeeeeeel veel zon die nog moet komen!
    Groetjes

• 02 Mei 2012 - 05:26

Eric:

Dat gaat de goede kant met de zon! Ik had Porto al opgezocht en het zag er niet zo goed uit, maar de werkelijkheid is dus beter. Leuk, zo lang reisverslag. Onbewust kijk je daar toch naar uit! En jullie hebben toch geen wijn gekocht bij de oude vrouwtje (: Wel blijven fietsen hoor, anders groeien jullie helemaal dicht met al die lekkkere hapjes!! Wij hebben 30 april nog 90 km gefietst (voorbereiding op Limburgs Mooiste 2 juni). Groetjes Eric

• 02 Mei 2012 - 09:59

Thea:

He, reizigers!
    Nog wel even wennen aan Portugal, maar het zijn volgens mij wel heel aardige mensen.
    Nog wel even het vlaggetje veranderen
    want het is al jullie 5e land waren jullie deze vakantie zijn geweest, of door heen zijn gereden!!
    Geniet maar lekker van de zon en alle heerlijkheden!!!

• 02 Mei 2012 - 12:19

Marijke De B.:

Kijk, nu komen de zonnige verhalen!
    Leuk hoor wat jullie allemaal doen en dan met beter weer! Geniet maar lekker van alles wat jullie beleven. En er komt natuurlijk nog veel , want jullie zijn eigenlijk nog maar net op weg.....

PS. Lisette en Peter hebben een tweede dochter Milou, vanochtend geboren.

• 03 Mei 2012 - 20:32

José Bitter:

Hallo luitjes, mooie verhalen met al die wijn- en port proeverijen! Porto is zeker een leuke stad, zijn we ook ooit geweest. Portugal staat trouwens op ons programma in september, maar dan voor een wandeltocht in de Serra de Estrela. Wij volgen jullie verhalen en genieten mee.
    Stef, 21 juni zal mijn laatste werkdag zijn bij het CIZ. 't Zal wel raar zijn, maar het went vast snel, niet meer werken na 46 jaar. Nog veel plezier daar en hopelijk komt de zon wat meer als jullie zuidelijker gaan. Genieten maar. Groetjes, José

• 04 Mei 2012 - 12:21

Ans En Heero:

Jullie zitten zo langzamerhand vol van wijn en port begrijpen we en maar proeven. We zijn jaloers! Fijn dat het weer wat beter was de afgelopen dagen, Koninginnedag was hier ook best, maar daarna weer een dag slecht en toen weer goed. De temperatuur gaat nu weer zakken, maar truien hebben we genoeg gelukkig! Wij hebben ook het idee, dat jullie al heel lang weg zijn. Genieten er maar van want de tijd vliegt voorbij. Liefs, Ans en Heero.