Tordesillas – zon, wind, kou en lekker eten - Reisverslag uit Tordesillas, Spanje van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Tordesillas – zon, wind, kou en lekker eten - Reisverslag uit Tordesillas, Spanje van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Tordesillas – zon, wind, kou en lekker eten

Door: marjolijnenstef

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

25 April 2012 | Spanje, Tordesillas

Vanaf zaterdag 21 april staan we op de camping El Astral in Tordesillas. Mooie camping met veel doortrekkende campinggasten, maar ook met hele mooie sanitaire voorzieningen en vooral met heerlijke, warme douches. En dat kunnen we wel gebruiken, want ondanks het feit dat we regelmatig de zon zien, is het nog steeds erg koud. Zo koud dat we maandag ochtend weer ijs op de ruiten van de auto hadden! Het weer in Spanje is wat van slag en lijkt op het weer in Nederland.
Zaterdag heeft Stef samen met 30 heel luidruchtige Spanjaarden Real Madrid – Barelona gekeken in de bar. Een heel aparte belevenis.

Maandag 23 april
Vandaag hebben we een aantal kastelen bezocht. Dit deel van Spanje staat namelijk bekend om zijn grote en mooi gerestaureerde kastelen, de zgn. Versteende vloot.

We zijn nog niet helemaal gewend aan alle Spaanse gewoontes, met name aan het tijdstip waarop de Spanjaarden lunchen , moeten we nog wennen. Maandag gingen we rond één uur in een lokaal restaurantje wat eten. We zaten helemaal alleen, tenminste tot ongeveer twee uur toen stroomde het vol met Spanjaarden, die met het hele gezin kwamen eten. Let wel, het was een maandagmiddag.
Het eten is hier geweldig en absoluut niet duur. We hebben al meerdere keren met z’n vieren heerlijk kunnen eten voor ongeveer 50 euro en dat was dan voor een voorgerecht, een hoofdgerecht, een nagerecht, koffie, brood en wijn, water of bier. En ook met een fles van iets wat te vergelijken is met sprite en dat de Spanjaarden door de wijn doen. Zonde van de wijn, die smaakt dan een beetje naar cassis.

Dinsdag 24 april
Na rijp beraad zijn we toch weer op stap gegaan. Dit keer naar Salamanca. We wilden liever een dagje niets doen, maar de weersvoorspellingen gaven op woensdag en verder veel regen en Salamanca wilden we toch liever met wat zon zien.
En dat is ons heel goed bevallen. Wat een mooie stad is Salamanca, net een openlucht museum. Je bent nog niet bekomen van de pracht van het Plaza Major of je loopt alweer langs de prachtige universiteit. Daarnaast is Salamanca ook een heel gezellige stad, met heel veel studenten.
Kortom we hebben een heerlijke dag gehad.

Woensdag 25 april
Vandaag een rustige dag op de camping na de twee vermoeiende actieve dagen. De weersverwachtingen voorspellen niet veel goeds, en het waait dan ook heel hard. De voorspelde regen is echter tot nu toe uitgebleven, de zon laat zich heel af en toe zien. Het is niet warmer dan 12 graden overdag en elke ochtend is de verwarming een uitkomst.

De verdere plannen voor ons verblijf hier zijn een bezoek aan Valladolid en het klooster in Tordesillas, waarvan wordt gezegd dat het plafond mooier is dat de plafonds in het Alhambra. We zijn benieuwd.
Zondag 29 april willen we weer verder trekken richting Portugal. Een camping boven Porto is dan ons doel. En we hopen natuurlijk dan ook op wat warmer en beter weer.

• 25 April 2012 - 13:34

Eric:

Eten ziet goed uit. Weer helaas nog steeds niet...Hier ook regen, naar het weekeind toe, iets beter.

• 25 April 2012 - 23:58

José Bitter:

Leuk jullie verhalen te lezen! Salamanca lijkt me ook een mooie stad. Staat nog op ons lijstje.
    Hopelijk wordt het weer aangenamer voor jullie, uiteindelijk zit je nu in het zuiden. Geniet van het vervolg van jullie trip en wij duimen voor mooi weer. Hier wordt het de komende dagen aangenamer qua temperatuur.
    Hartelijke groet.

• 26 April 2012 - 12:17

Marijke De B:

Leuk om op de hoogte te blijven van jullie ervaringen in Spanje.
    Jullie zien natuurlijk heel veel mooie dingen en houden ook genoeg tijd over om lekker rust te nemen.
    En: het betere weer komt er natuurlijk aan!

Marijke

• 26 April 2012 - 12:54

Ans En Heero:

Wat jammer voor jullie dat het weer slecht is, hier is het ook nog steeds zo en het waait als de pieten, we verlangen ook erg naar de zon net zoals jullie,maar jullie zijn met vakantie en wij zijn thuis, alhoewel we wel eens naar buiten moeten al is het alleen maar om boodsch. te doen.
    Hopelijk wordt het in Portugal beter, we duimen voor jullie, intussen liefs en groeten van ons beiden.

• 26 April 2012 - 16:47

Henny:

Als je in dit tempo doorgaat kun je ook best wel de oversteek naar Afrika maken: beter weer en een spaanse kolonie:-)

Maar even serieus: ik hoop echt voor jullie dat het snel lekker warm en zonnig gaat worden daar.

• 21 Mei 2012 - 10:34

Greetenhenk:

Halllo Stef en Marjolijn.
    Stef wij feliciteren je met je ver,
    jaardag de 21e mei.Sorry de laatste mail heb ik uitgedraaid en staat niet
    meer op de pc. Wij wensen jullie een
    fijne dag en bedankt voor alle leuke
    verslagen en verder natuurlijk mooi
    weer en goede reis.
    Veel groeten van Henk en Greet.