Reizen en kijken en jarig zijn - Reisverslag uit Bath, Verenigd Koninkrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Reizen en kijken en jarig zijn - Reisverslag uit Bath, Verenigd Koninkrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Reizen en kijken en jarig zijn

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

21 Mei 2018 | Verenigd Koninkrijk, Bath

Zaterdag 19 mei
Vannacht is het weer koud geweest: 7 graden. Misschien moeten we ‘s avonds eens de kachel aandoen, dan gaan we in ieder geval warm naar bed.
Vandaag met de auto een rit door Cornwall. Vrije dag, dus rustig aan. Het is prachtig zonnig weer en zo’n 18 graden. Maar eerst de kaarten voor de Meerse bestellen, we komen in een wachtrij, dus het duurt langer dan we hadden voorzien.
Rond 9.45 vertrekken we dan toch om er na 15 km achter te komen dat we de rugzak met alle spullen in de caravan hebben laten staan. Dus terug, beetje valse start.
We hebben gelezen dat er ruim buiten St. Ives een P&R is, waar je met een treintje naar St.Ives kan. Helaas, voor ons niet te vinden, dus dan maar verder naar het stadje Mousehole. Leuk schilderachtig stadje aan een baai. We lopen wat rond en vinden dan een leuke plek om te lunchen in een binnentuin. We eten heerlijk, Stef moules.
Daarna via een binnenweg naar Land’s End, het meest zuid-westelijke punt van Groot-Brittannië. Leuke weg, wel smal en kronkelig. Maar waarom zetten die Engelsen nu overal van die hoge heggen neer. Je kan dan weinig van de omgeving zien en je ziet auto’s ook pas op het laatste moment aankomen op de bochtige weggetjes.
De drukte in Land’s End valt mee en we maken een mooie wandeling over de rotsen. Helaas is er ook een soort pretpark van gemaakt, jammer.
Toch leuk om hier te zijn, want aan het einde van de reis zijn we in John ‘O Groats en dat is het meest noord-oostelijke puntje van Groot-Brittannië.
Het plan om via de kustweg terug naar de camping te gaan laten we vallen. Ik heb een beetje genoeg van de smalle, kronkelige weggetjes, waarop de Engelsen ongehoord hard rijden. Later hebben we bij het horen van de verhalen van een ander stel een beetje spijt. Om 16.00 uur terug op de camping, waar we nog heerlijk in de zon kunnen zitten.

Zondag 20 mei
Vandaag met de bus naar het Eden project. Dit is een non-profit organisatie, die soms het achtste wereldwonder wordt genoemd en het bestaat uit een reeks enorme broeikassen ‘Biomes’ genoemd. Doel van het project is educatie, onderzoek en behoud van bijzondere planten. Op internet hebben we al plaatjes gezien van die Biomes, grote koepels van plastic.

De bus komt deze keer precies op tijd en in een klein uurtje rijden we er naar toe. Geen georganiseerde rondwandeling, maar we krijgen tot 15.30 uur de tijd om er zelf rond te lopen en te lunchen met de bonnen die we bij binnenkomst krijgen. Het project is prachtig aangelegd in een klei mijn, maar de Biomes vallen ons wat tegen, we hadden meer aparte ‘werelden’ verwacht. De Biome met het tropische regenwoud spreek ons het meeste aan.
‘s Middags slaat het weer om, het wordt wat mistig en veel kouder.
Rond 16.30 uur zijn we terug op de camping. We spelen nog wel een spelletje ‘Molka’, voor de geïnteresseerden, Google maar even.
Vannavond wel even de kachel aan, lekker warm naar bed op de oudejaarsavond van Stef.

Maandag 21 mei
Verjaardag Stef! We worden al vroeg verwelkomt door een aantal app-jes. En later op de dag volgen er nog meer. Dank jullie wel daarvoor. Leuk. De caravan is ondertussen door de technische begeleiding versiert met vlaggetjes en als we een beetje wakker zijn, wordt Stef verrast met cadeautjes van de ANWB en felicitaties van de hele camping (behalve onze groep staat er niemand op de camping).
We hebben deze dag een wat langere reisdag dan normaal: 275 km. Dat betekent dat veel mensen opeens snel weg willen. Wij doen gewoon rustig aan, het zijn wel wat meer kilometers, maar die zijn voornamelijk over goede snelwegen. Snelwegen die in dit stuk van Engeland (Cornwall, Devon en Somerset) een heel stuk beter zijn dan in het zuiden van Engeland, waar we regelmatig over betonplaten en gerepareerd asfalt hebben moeten rijden. Het laatste stuk is weer binnendoor, dus smalle weggetjes en veel hoge heggen. Zo nu en dan kunnen we zien hoe mooi het landschap is. Rond 14.00 uur komen we aan op de stadscamping van Bath. Het is ondertussen prima weer geworden: 22 graden en veel zon.
We staat op het asfalt en het sanitair is niet van de kwaliteit die we tot nu toe hebben gehad, maar het is maar voor 2 nachten, dus daar is overheen te komen.
Tot slot hebben we een uitstekende maaltijd in een pub vlak bij de camping en daar wordt Stef voor de 2e keer toegezongen.

• 22 Mei 2018 - 17:54

Els:

Wij hebben hier een glaasje op je verjaardag gedronken Stef. Wat een belevenissen weer en fijn dat het zo’n goed weer is. En ‘s nachts maar lekker tegen elkaar aan kruipen. Nog een vraagje ‘ het project Eden is aangelegd in een klei mijn’. Geen idee wat dat is of is dat een tikfout? Veel plezier in Bath. Groetjes Els

• 23 Mei 2018 - 05:39

Marijke:

Het is heel leuk om via jullie verslagen "mee" te reizen door Engeland.
    Toch een prachtig land.
    Veel plezier! IK kijk uit naar jullie volgende verhalen.
    En Stef, een beetje laat, maar gefeliciteerd met je verjaardag.
    Groetjes,
    Marijke

• 23 Mei 2018 - 06:53

Marian & Mariette:

Wat een feest van herkenning als wij dit zo lezen. Precies zoals we het ons herinneren, alleen toen wij in Land's End waren was het nog niet zo'n spektakel. En die hoge heggen en bochtige weggetjes.... :-( dan is het soms erg lastig dat je stuur aan de 'verkeerde' kant zit.
    We zijn blij dat jullie zo boffen met het weer. Geniet lekker verder en we kijken uit naar jullie volgende reisverslag.
    Groetjes,
    M & M