Dartmoor en meer - Reisverslag uit Truro, Verenigd Koninkrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Dartmoor en meer - Reisverslag uit Truro, Verenigd Koninkrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Dartmoor en meer

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

18 Mei 2018 | Verenigd Koninkrijk, Truro

Woensdag 16 mei
Voor ik weer verder wat beschrijf over onze reisdag naar
Ashburton eerst iets over de campings. We zijn elke keer weer blij verrast over de faciliteiten van de campings: mooie douches, altijd lekker warm water, altijd zeep en altijd een föhn. Daarnaast zijn de sanitaire voorzieningen altijd brandschoon. Wat een verschil met de campings in Frankrijk en Spanje! Wel dekken de campinghouders zich altijd in, er staat namelijk meestal een waarschuwing dat de vloer glad kan zijn en - heel opmerkelijk - wordt er melding gemaakt van het feit dat het sanitair bij de dames door mannelijk en/of vrouwelijk personeel wordt schoongemaakt.

Dan onze reisdag. 200 km deze keer, we rijden steeds makkelijker op de beschrijving van het routeboek. We zetten de camping wel in de navigatie, maar alleen om in nood te kunnen gebruiken. De weg die de ANWB dit keer heeft bedacht gaat door het New Forest National Park met o.a. loslopende wilde paarden. De weg door het park is een schitterende weg (soms wel erg smal), waarbij we op een bepaald moment zelfs moeten stoppen vanwege een veulen op de weg.
Aankomst op de camping om 14.00 uur, helaas met lichte regen. Maar daar hebben we weinig last van, omdat we de rest van de dagen tot nu toe schitterend weer hebben gehad.
Camping is een terrassen camping met een mooi uitzicht op het Dartmoor National Park.
‘s Avonds een diner op de camping, niet geweldig, bijna alle vlees/vis gerechten worden gefrituurd en natuurlijk alleen ‘peas’ als groente.

Donderdag 17 mei
Vandaag met de bus naar het Dartmoor National Park. De bus komt deze keer ‘slechts’ een kwartiertje te laat, maar het is een kleine bus en dat maakt veel goed. Daardoor kan de buschauffeur ons veel meer laten zien, omdat een kleine bus wel door alle smalle straten in het park kan rijden.

Het weer is prima, zo’n 16 graden, maar erg zonnig. We rijden als eerste naar één van de grote rotspartijen in het gebied - Hay Tor. Helaas is er weinig tijd om er op te klimmen, je schijnt een geweldig uitzicht te hebben vanaf deze rots. Maar het uitzicht dat wij hebben, is ook geweldig. Daarna natuurlijk koffie drinken, dit keer in een klein pittoresk dorpje - Widecombe-in-the-moor. Bij de koffie ook gebak, dit was een beetje veel, alsof iedereen 3 gebakjes zou willen, maar de ontvangst was wel heel hartelijk.
Dit dorp ligt zo afgelegen dat er geen mobiel telefoonverkeer mogelijk is, daarom is daar nog een echte werkende Engelse rode telefooncel.
Daarna weer verder over de ‘moor’. Dit is trouwens geen moeras, zoals veel mensen denken, maar een heidegebied. Prachtige vergezichten, het gebied is veel heuvelachtiger dan we ons hadden voorgesteld, er zijn afdalingen van 15-25%!
De lunch is in een hotel vlak bij twee oude bruggen, de Clapper Bridge en de Main Road Bridge.
De lunch is heerlijk, het beste dat we tot nu toe hebben gekregen in Groot Brittannië. En weer een uitermate vriendelijke ontvangst en bediening.
Daarna weer verder en via de Dartmoor Prison naar Buckfast Abbey, een abdij die al 10 eeuwen oud is. Het is daar heerlijk rustig, we dwalen door de tuinen en bezoeken de kerk waar de organist op het nieuwe orgel aan het spelen is. Laatste half uurtje zitten we lekker in de zon, het is ondertussen 18 graden geworden. Rond 17.30 uur terug op de camping. Het blijft lekker weer, we zitten tot 20.00 uur buiten in de zon.

Vrijdag 18 mei
Wat is het vannacht koud geweest (6 graden), we hebben er spijt van dat we onze dikke sprei niet hebben meegenomen. Maar als we opstaan, schijnt het zonnetje weer. Kort ritje dit keer, en veel over de snelweg. Laatste stuk is wel veel dalen en stijgen (aantal keer 10 % dalen) en de weg is smal en kronkelig.
Om 13.00 uur zijn we op de camping. We staan met z’n allen op een groot grasveld, dat helaas nergens recht is, dus helemaal waterpas staan we dit keer niet.
We lopen door de velden naar het dorp voor wat boodschappen. Winkel blijkt helaas niet al te veel in huis te hebben. Hopelijk komen we morgen wat betere supermarkten tegen, want ondanks het feit dat we veel maaltijden krijgen, moeten we zo nu en dan toch echt zelf koken. Om 16.00 uur jeu-de-boule en daarna, zoals gebruikelijk op een reisdag, een happy hour. Het wordt steeds gezelliger met de groep.
Morgen een vrije dag, wij zijn van plan om naar Land’s End te gaan ( het meest zuid-westelijke puntje van Groot-Brittannië). Weersverwachting voor de komende periode blijft uitstekend.

• 19 Mei 2018 - 08:13

Dear Marjolijn and Stef,
    Wat een mooi geschreven verslag. Jullie maken wat mee daar bij diegene die de E.U. verlaten.
    Goed te horen dat de campingfaccilities zo goed zijn. Zo, een föhn, nou Stef daar heb je wat aan. :)
    Jullie zitten in een prachtig deel van zuid Engeland. Geniet van je vrije dag vandaag en val niet van dat “End”. Goede reis verder en we volgen jullie op de voet.
    Groetjes van Els en Ton.

• 19 Mei 2018 - 09:04

Ike:

heerlijk hoor die Engelse verhalen, het is wel een typisch Engelse reis, door die mooie gebieden en dorpjes langs alle taarten en zoetigheden. vandaag een "rustdag?" vanwege het huwelijk?vlgs mij staat het hele land op z'n kop. leuk om dat van dichtbij mee te maken, nou ja redelijk dichtbij maar toch. en ja di e smalle weggetjes en maar hopen dat er geen tegenligger aankomt. jullie hebben je nog niet gewaagd aan Engelse wijn valt me op. doe dat ook maar niet, tenzij jullie veel paracetamol mee hebben. geniet vanhetfeest van H&M vandaag en ik lees jullie weer, Ike

• 19 Mei 2018 - 21:57

Mariette :

Hoi,
    Ik zie bovenaan Truro staan. Kan me nog goed die omgeving herinneren. Ben benieuwd wat jullie van Land's End vonden. Voelt echt wel een beetje als het einde van de wereld. Toen wij er waren was het de dag van Diana's begrafenis. En jullie zitten er net als haar zoon gaat trouwen. Toevallig.
    Zijn jullie nog in St. Ives geweest? Erg leuk plaatsje. In de zomer wel erg toeristisch maar misschien nu nog niet zo. Vandaag hebben we uiteraard naar dé bruiloft gekeken. Nog iets ervan meegekregen?
    Vanmiddag zijn we naar de stad gefietst om onze puzzeltocht af te maken waar het was weer erg koud. Gelukkig wordt het morgen beter. Lekker een paar dagen vrij, dus op de fiets.
    Hebben jullie je fietsen mee? Wij wel toen we in Cornwall waren maar ik weet nog dat we 1 dag gefietst hebben en toen het wel voor gezien hielden. Veel te heuvelachtig, toen was mijn conditie nog niet zo goed, hahahaha.
    Geniet weer verder, dat doen wij ook van jullie verhalen.
    Liefs, Mar en Mar en Niels

• 21 Mei 2018 - 05:39

Goedemorgen Stef.
    Hartelijk gefeliciteerd met je 62e verjaardag. Nu vier je je verjaardag in the United Kingdom. Weer eens wat anders. Veel plezier daar.

• 21 Mei 2018 - 05:47

Els En Ton:

En nu goed: gefeliciteerd met je 63 verjaardag!!!!!!

• 21 Mei 2018 - 09:31

Ike:

good morning, and happy birthday to you Stef 62 or 63.? hope you'll have a nice and sunny day! have fun, wishing you a super and safe journey, with lots of love from Ike