Regen, regen, regen - Reisverslag uit Urrugne, Frankrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Regen, regen, regen - Reisverslag uit Urrugne, Frankrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Regen, regen, regen

Door: Marjolijn (redacteur Stef)

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

01 Juli 2017 | Frankrijk, Urrugne

Woensdag 28 juni
We willen tijdens de rest van ons verblijf hier in ieder geval naar San Sebastián (Donastia in het Basks) en nog een stuk fietsen. Gezien de weersverwachting kiezen we ervoor om vandaag naar San Sebastián te gaan. We rijden niet rechtstreeks maar via Hondarribia en de Jaizkibel. Dit laatste is een 445 meter hoge berg die (voor de ingewijden) tijdens de Classico San Sebastián een aantal keer beklommen moet worden. Boven hebben we schitterende uitzichten op zowel Hendaye als op de haven van San Sebastián (Lezo).
Dan door naar San Sebastián. Na wat zoeken vinden we een parkeergarage net buiten het centrum. San Sebastián is een hele mooie stad met grote, brede lanen en prachtige gebouwen, maar is vooral bekend om de 3 grote stadsstranden. We lopen via zo'n brede laan naar één van de stranden en de oude binnenstad. Het is lekker weer en zo'n 23 graden, zon en bewolking wisselen elkaar af. Prima om een stad te bezoeken, en wat een verschil met vorige week toen het bijna 40 graden was in Portugal.
We slenteren door de stad en bekijken de kathedraal, de kleine straatjes en komen uit op de Plaza Konstituzio. Een voorbeeld van een Plaza major waar vroeger ook de stierengevechten plaats vonden. Dat zie je op dit plein nog door de nummers op de balkons van de huizen die als tribune dienden. En dan..... begint het te stortregenen. Hadden we gisteren wel een regenjas maar geen trui mee (die we graag aan hadden gedaan), vandaag hebben we wel een trui mee maar geen regenjas. Handig dus. Gelukkig kunnen we goed schuilen en duurt de bui maar zo'n 15 minuten.
Vervolgens op zoek naar een restaurantje voor de lunch. Maar dat is niet zo eenvoudig, bijna overal worden alleen pintxos (die kleine hapjes met een stokje, die we in Valencia hebben gegeten) geserveerd en wij willen graag warm eten. Uiteindelijk lukt het toch nog om een menu del dia inclusief wijn te vinden (11 euro p.p), maar het eten is niet echt geweldig. Je kan ook te goedkoop willen eten. Volgende keer toch maar pintxos nemen.
Om 16.45 uur zijn we terug op de camping, het is nog steeds aardig weer en 22 graden.
's Avonds begint het echter te regenen en te stormen, hopelijk is het morgen nog een beetje aardig weer om te kunnen fietsen.

Donderdag 29 juni
Helaas werkt het weer niet mee. Het stormt nog steeds en ook regent het regelmatig. We blijven dus gewoon een dagje op de camping. Beetje lezen, was draaien, die zelfs droog wordt met dank aan de waslijn van een niet-aanwezige Spaanse buurman. Ja, dus de gewone zaken die we op een campingdag doen. Werd ook wel weer tijd, want de laatste 6 dagen zijn we steeds in de weer geweest met reizen of uitstapjes maken.
Aan het eind van de middag krijgen we zelfs een streepje zon te zien en kunnen we nog een uurtje in de zon zitten. Daarna weer regen.
Van Ton en Els horen we ondertussen dat ze goed in Amersfoort zijn aangekomen. Nu maar hopen dat de kosten van de auto mee gaan vallen.

Vrijdag 30 juni
De weersverwachting komt uit: de hele dag regen. We doen uitgebreid boodschappen in Spanje en Frankrijk. Het is hier lastig om te bepalen in welk land je nu precies rijdt, vaak is het alleen aan het wegnummer (D123 als je in Frankrijk bent, GI1234 als je in Spanje bent) te zien in welk land je bent. Verder de hele dag regen en wind, het is zo'n 18 graden.
De weersverwachting voor morgen is ook nog slecht, daarna wordt het - als de weersverwachting tenminste klopt - alleen maar beter. Onze planning is om hier tot dinsdag te blijven en dan naar Les Landes naar Lit-et-Mixe te gaan. Een camping vlak bij zee waar we zo'n 23 jaar geleden een keer hebben gestaan.

• 01 Juli 2017 - 11:41

Bert:

Afzien hoor, ik heb meelij met jullie ;-)

Hier is het weer trouwens niet veel beter, na een junimaand die de boeken ingaat met een record aan gemiddelde warmte (18,3 graden). Maar de zomer zal vast nog komen. Nog veel plezier en blijf schijven!

• 01 Juli 2017 - 12:02

Ike:

Lijkt wel Nederland, hier dus ook veel druilerigheid, afgelopen nacht hele nacht geregend, volgende week iets beter, zeggen ze, dus dat wordt veel in de tuin zitten, gewoon met boterhammen met pindakaas en cervelaatworst, meer is het meestal niet, voor jullie nog veel plezier en doe voorzichtig

• 03 Juli 2017 - 08:56

Els En Ton Van Berkel:

Hopelijk wordt het weer wat beter weer als jullie verder reizen. Geniet nog zoveel mogelijk.