Ook onderweg naar huis is het heel erg leuk - Reisverslag uit Muides-sur-Loire, Frankrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Ook onderweg naar huis is het heel erg leuk - Reisverslag uit Muides-sur-Loire, Frankrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Ook onderweg naar huis is het heel erg leuk

Door: Marjolijn (commentator Stef)

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

21 Juli 2017 | Frankrijk, Muides-sur-Loire

Dinsdag 18 juli
Vandaag een kort ritje van 285 km naar Mansle. We vertrekken om 09.00 uur (deze vertrektijd zit er helemaal ingebakken). Ondanks het feit dat we het adres van de camping in de navigatie hebben gezet, wijst de navigatie ons niet naar de camping. Gelukkig herinnert Marjolijn zich van 26 jaar geleden, toen we met de tent ook op deze camping hebben gestaan, dat de camping aan de andere kant van het dorp ligt. Dus met slechts één keer omdraaien, komen we toch bij de camping uit. Deze ligt nog precies zoals wij ons herinneren naast een hondenracebaan en het restaurantje waar we toen een aantal keer hebben gegeten, is er verbazingwekkend genoeg ook nog steeds. We kunnen een plekje uitkiezen. Wat een verschil met de vorige camping. Het is weer heel rustig en we zijn weer onder leeftijdgenoten. Het is drukkend warm en 32 graden, er is onweer voorspeld. 's Avonds horen we onweer in de verte, het waait heel hard en we zien wel veel lichtflitsen, maar het blijft droog.

Woensdag 19 juli
Het is redelijk afgekoeld en bewolkt. We gaan een stukje fietsen, er loopt een fietsroute de camping (deze keer is het wel een rondje). We fietsen door wat dorpjes (het is net de Dordogne), langs de zonnebloemvelden die we ons ook nog herinneren en zien al wat druivenranken. Net als Marjolijn zegt dat deze route aardig is aangegeven, zijn we de routebordjes kwijt. We rijden door, maar blijken toch verkeerd te gaan en staan na zo'n 10 km weer vlak bij de camping. Met Googlemaps en de oorspronkelijke route vinden we toch nog een stukje van de route. Deze zou 'facile' moeten zijn, maar we krijgen nogal wat heuveltjes voor onze kiezen, maar gelukkig ook de nodige afdalingen.
Als we terug komen op de camping, wie schetst onze verbazing: weer een hele groep kinderen op de plekken achter ons. Het was zo lekker rustig.
Ondertussen breekt de zon zelfs regelmatig door wel afgewisseld met wat lichte regen. Maar dat weerhoudt ons niet om lekker buiten te zitten.
Dan realiseren we ons ook dat ons plan om zondag van Muides-sur-Loire door Parijs naar Peronne te rijden niet handig is, omdat de Tour dan aankomt in Parijs. Dus dan maar een dagje minder in Muides en op zaterdag door Parijs naar Peronne en zondag door naar Heemstede.
's Avonds gaan we uit eten in La Marmite, ja dat restaurantje van 26 jaar geleden. Helaas is ons favoriete voorgerecht, meloen met pineau de Charante, er niet meer en daar hadden we ons zo op verheugd. Maar we eten wel heerlijk.

Donderdag 20 juli
Vandaag weer een kort ritje, nu naar Muides-sur-Loire. Het is helemaal bewolkt, 19 graden en onderweg valt er zo nu en dan een spatje regen. Zonder problemen rijden we naar de camping. We zijn hier eerder geweest, dus we weten de weg en ook de navigatie doet het deze keer in één keer goed. De camping ligt aan de Loire en aan het fietspad ' La Loire a Velo'. Morgen gaan we hier een stuk van fietsen.
Aangekomen op de camping is het een kwestie van een plekje uitzoeken (van afgebakende plekken hebben ze hier niet gehoord) en registreren bij de receptie op het moment dat daar weer iemand is. Als wij aankomen rond 12.45 uur is de camping grotendeels leeg, maar ........ hoe kan het anders, er staan wel 2 groepen met kinderen (later komt er zelfs nog een 3e groep bij). Ach ja, daar zijn we nu wel aangewend.
Het is ondertussen toch 24 graden geworden en redelijk zonnig, maar het waait wel erg hard.
We fietsen nog even naar de 'dure' 5 sterren camping Chateau de Marais die iets verderop ook in Muides-sur-Loire ligt. Daar zijn we eerder ook wel geweest. We willen nog even naar de Tour kijken. Maar wat een teleurstelling: de camping maakt een ongezellige, vervallen indruk, ondanks het feit dat de camping volledig vol staat. Dus we gaan weer snel terug naar onze 2 sterren camping. Leuk kijken naar alle kampeerders die in de loop van de middag aankomen.
Deze keer heeft de weerapp gelukkig wel gelijk: vanaf een uur of 16.00 uur wordt het steeds beter weer en rond 18.00 uur is het bijna helemaal onbewolkt met een prima temperatuur van 26 graden.

Vrijdag 21 juli
Het was vannacht 9 graden! Dat slaapt wel erg lekker. Bij het opstaan is het volledig onbewolkt en prachtig weer. We fietsen vandaag langs de Loire naar Blois. Mooie route die deze keer wel prima staat aangegeven. Op de andere oever zien we een aantal kastelen, dat kan niet missen aan de Loire.
In Blois beginnen we natuurlijk met een kopje koffie en daarna lopen we door de oude binnenstad langs o.a. het stadhuis met een prachtig terras, inclusief heerlijk ruikende rozentuin, met uitzicht over de Loire en Blois.
Blois is een leuke, levendige stad (beetje zoals Coimbra maar dan zonder studenten, Ton en Els) met prachtige gebouwen en natuurlijk met een kasteel dat we alleen van buiten bewonderen. We waren het klimmen in een stad bijna verleerd, maar Blois kent nogal wat hoogteverschillen. Gelukkig zijn er wel veel trappen, luie' trappen zoals een Belgische vader zijn zoontje uitlegt.
We lunchen voor de laatste keer met een menu du jour, nu met een heerlijke pizza en een koffie gourmand (dat is een kopje espresso + een aantal kleine toetjes). Heerlijk.
De terugweg is in het begin leuk, door een aantal gehuchten en langs een landgoed dat meer dan 2 km lang ommuurd is. Maar de laatste 9 km naar Muides is één lange weg, die niet langs de Loire loopt. Gelukkig hebben we wel wind mee.
Rond 15.00 uur zijn we terug op de camping en halen nog de laatste boodschappen en tanken bij de SuperU (1,30 euro). Daarna zitten we nog heerlijk in de zon. Morgen naar Peronne, de één na laatste stop.

• 21 Juli 2017 - 20:53

Greet EnHenk:

Hallo,leuk alle verslagen Marjolijn we hebben er van genoten. THuis komen moet ook
    gezellig zijn na zo'n tijd. WIj wensen jullie de laatste kilometers goeie reis terug.
    Tot ziens liefs van ons

• 22 Juli 2017 - 22:43

Bert:

Inderdaad jammer dat het is afgelopen, het waren mooie verhalen. Nu de foto's nog ;-)
    Succes met het laatste stukje en wel thuis. Kom binnenkort een keer langs. Groetjes en liefs, Bert

• 24 Juli 2017 - 07:50

Henny:

Bedankt dat we hebben mogen meegenieten van de reisverhalen!
    En nu op naar de volgende (héééle lange) sabbatical