Warm, hè - Reisverslag uit Aboboreira, Portugal van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Warm, hè - Reisverslag uit Aboboreira, Portugal van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Warm, hè

Door: Marjolijn en Stef

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

17 Juni 2017 | Portugal, Aboboreira

Woensdag 14 juni
Vanmorgen is het al snel erg warm en om 13.30 uur is het 34 graden in de schaduw. Wij doen in de ochtend boodschappen en 's middags gaan we met z'n allen verkoeling zoeken aan het stuwmeer ' Baragem do Castelo de Bode'. Volgens het informatieboekje van de camping, dat we hebben gekregen, zijn tal van plekken makkelijk te bereiken met goede parkeergelegenheid. Niet dus, de eerste plek die we proberen te vinden, is alleen bereikbaar via hele kleine weggetjes en een onverharde weg als laatste en dat willen de huurauto van Ton en Els niet aandoen.
De volgende plek is beter bereikbaar, maar van een goede parkeergelegenheid is geen sprake en ook het beloofde strandje is een stel harde rotsen. Toch maar deze plek genomen, eindeloos rondrijden werkt ook niet. Als beloning hebben we een prachtig uitzicht en is het water heerlijk. Gelukkig hebben we waterschoentjes bij ons, want naar het water toelopen gaat over de rotsen. Het is erg warm, zelfs de normaal verkoelende wind is nu een föhn. Maar toch even prettig.
's Avonds weer uit eten bij Muxima, ons Portugees restaurantje. Weer erg gezellig en lekker en nu nog goedkoper. Geen idee hoe de eigenaar de rekening opmaakt.
Het koelt aan het einde van de avond lekker af, zoveel dat we zelfs een lange broek aan moeten doen, maar dat slaapt wel heerlijk (de koelte, niet de lange broek).

Donderdag 15 juni
Ondanks het feit dat het ruim 80 km rijden is, gaan we naar Coimbra. Dat is een stad die je moet bezoeken. Helaas is het bewolkt en wat mistig. Wel een lekkere 22 graden.
Om 10.45 uur zijn we in Coimbra en lopen we via - natuurlijk - weer een hele steile weg naar de universiteit. Het hoogtepunt - letterlijk en figuurlijk - van Coimbra. Het is trouwens ondertussen al weer helemaal onbewolkt geworden. We moeten kaartjes kopen om de belangrijkste zalen van de universiteit te kunnen bekijken en dat is weer op z'n Portugees geregeld, dus niet handig. Stef en Ton gaan in de rij staan en Els en Marjolijn maken vast wat foto's. Tot groot plezier van Stef en Ton ontdekken ze ook een karretje met fronzen yoghurt en daar laten ze het niet bij, er worden ook 3 (Els hoeft niet) heerlijke bekertjes met fronzen yoghurt, fruit en topping gekocht. Als eindelijk de kaartjes gekocht kunnen worden, blijken we pas om 14.40 in de bibliotheek van de universiteit te kunnen. Dat wordt laat lunchen.
Het bezoek is echter meer dan de moeite waard. Prachtig plein bij de universiteit, bijzondere bibliotheek (helaas mogen we geen foto's maken), mooie kapel en mooie binnenplaatsen. Het bezoek aan de toren met een klim van 184 treden laten we maar achterwege.
Daarna op zoek naar een lunchplek, dat is geen probleem in de heel gezellige, sfeervolle studentenstad. Geheel volgens de traditie van de laatste tijd zitten we weer heel scheef te lunchen, maar het smaakt prima. Daarna slenteren we nog een tijdje door de stad door de vele kleine straatjes. Zo gezellig, hier moeten we nog een keer naar toe.
Camping is voor de tweede achtereenvolgende dag s' avonds 'complet'.

Vrijdag 16 juni
Vandaag gaan we naar Tomar, eerst naar de markt en dan naar het klooster ' Convento do Cristo'. Het is schitterend weer, maar wel al vroeg zo'n 42 graden. Tijdens ons bezoek aan de markt gaat het nog wel, maar het omhoog lopen naar het klooster (waarom hebben we niet toch de aangeboden tuktuk genomen?) vraagt de nodige zweetdruppels.
Gelukkig is het in het klooster heerlijk koel. Trouwens toegangsprijs: 6 euro! Zo wordt de drempel om iets te bezoeken wel lekker laag.
Het klooster is meer dan de moeite waard en is er veel goed bewaard gebleven! Met name de Charola (de tempel) is prachtig. We blijven er ruim 2 uur voordat we weer de warmte in moeten. De lunch in een door de camping aangeraden restaurant valt wat tegen. Verder doen we niets meer, we hebben geen puf meer. We duiken lekker het zwembad in en zetten heel snel de airco aan. Aan het eind van de middag sluiten we aan bij het happy hour de camping. Zo hoor je nog eens wat van de andere kampeerders en we drinken een typisch Portugese cocktail: witte port, tonic, lemon en ijs. Heerlijk. Het blijft nog lang erg warm.

Zaterdag 16 juni
Hebben we het ooit zo warm gehad? Stef duikt al direct na het ontbijt het zwembad in. Rond 11.00 uur is het al 36 graden en erg benauwd en zo nu dan ook bewolkt. Er is een hitte waarschuwing (code rood) in Portugal tot zondag 24.00 uur). Dit is een beetje veel van het goede.
We doen vandaag helemaal niets, behalve vanmiddag de auto wassen in een wasstraat (dat mag wel na 7 weken en we stonden de eerste dag hier onder een boom met luizen), lekker boodschappen doen in de airco van de supermarkt en vanavond opruimen. Eten doen we voor het laatst bij onze leuke Portugees van restaurant Muxima.
Het is zo warm dat we bijna de hele dag binnen zitten met de airco van de caravan aan en in de caravan lunchen. Het verwachte onweer + regen blijft helaas uit.
Vannacht koelt het af tot een heerlijke !!!?? 24 graden. Leve de airco, we laten die vannacht gewoon aan laten staan. Stef koelt na het eten lekker af, liggend voor de airco in de caravan.
Morgen gaan we verder naar Noord-Portugal, misschien iets koeler, hoewel????

• 18 Juni 2017 - 12:32

Pieter Krijgsman:

Goed om te lezen dat jullie een heel fijne reis hebben die voldoet aan jullie verwachtingen. Nu wel een beetje te warm. Spijtig om de geplande reis te moeten onderbreken door de pech met de VW. Dat kun je nooit voorzien en de ANWB heeft jullie netjes geholpen.
    Leuk reisverslag dat straks een prachtig boekwerkje met foto"s moet gaan opleveren. Ga lekker door met genieten!

Hartelijke groeten!