Verjaardag Stef en Las Alpujarras - Reisverslag uit Órgiva, Spanje van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Verjaardag Stef en Las Alpujarras - Reisverslag uit Órgiva, Spanje van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Verjaardag Stef en Las Alpujarras

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

23 Mei 2017 | Spanje, Órgiva

Zaterdag 20 mei
Zoals gewoonlijk na een reisdag doen we een rustdag. Hoewel? Marjolijn wil graag een was draaien en normaal gesproken is dat geen probleem. Dit keer gaat het een beetje anders. Er is maar één wasmachine en dat blijkt een gewone huishoudwasmachine te zijn in tegenstelling tot de normale wasmachines op een camping die meestal in 45 minuten klaar zijn. Een Duitse vrouw is ons net voor en start een programma en dan begint het lange wachten en lopen naar de wasmachine. Pas na 3! uur en diverse tripjes naar de wasmachine is de was klaar. Maar dan komt het goede nieuws: we blijken met een muntje van 5 euro maar liefs 4 wassen (van ons en Ton en Els) te kunnen draaien, tenminste als je niet het programma van 3 uur kiest.
Later nog boodschappen gedaan in Orgiva en heerlijk bij het zwembad gelegen want het is prachtig weer.
Hoogtepunt van de dag: het biertje + de raciones (= grote portie tapas) bij de bar om de 'oudejaarsdag' van Stef te vieren. We hoefden daarna niet meer te eten.

Zondag 21 mei
Verjaardag Stef! Iedereen nog bedankt voor alle goede wensen. Start van de dag met versieren bij de caravan door Ton en Els en wat kleine cadeautjes.
Daarna vertrekken we op deze heugelijke dag voor een rondrit door Las Alpujarras en de diverse witte dorpjes die daarin liggen. Het is wel bewolkt - jammer voor de foto's - maar de temperatuur is prima.
Via kronkelende weggetjes, fraaie bergkammen en geweldige uitzichten rijden we via Pampaneira en Bubion naar Capilleira. Hoe hoger je komt hoe minder toeristisch de dorpen worden.
Eindbestemming van deze trip is Trevelez, het hoogste dorp van Spanje op bijna 2600 meter, beroemd om de ' Jamon Serrano', die daar in de omgeving in diverse droogfabrieken wordt bereid. Trevelez is een leuk plaatsje. We lunchen daar met soep (Gazpacho) en 2 tapas.
Rond 16.15 uur terug op de camping waar we ons voorbereiden op het door Stef aangeboden diner in het restaurant van de camping. Het was heerlijk, maar wel een beetje veel. In Nederland klagen we wel eens over de kleine hoeveelheden, daar hebben ze hier absoluut geen last van. De volgende keer nemen we samen één voorgerecht!

Maandag 22 mei
Het is een schitterende dag, volop zon en 32 graden. We gaan vandaag naar het Alhambra. De tickets zijn in Nederland al online gereserveerd, maar moeten ze nog wel ophalen bij het Alhambra. We vertrekken rond 09.30 uur met Ton als chauffeur voor een rit van 63 km naar Granada. Het is daar allemaal prima geregeld, grote parkeerplaats en het verzilveren van de tickets gaat heel eenvoudig. Bovendien blijkt dat we er niet pas om 14.00 uur in kunnen, maar direct al na het ophalen van de tickets rond 11.00 uur. Gelukkig maar, want er is zoveel te zien. We beginnen bij de tuinen van het Generalife. En dat doen meer mensen, wat is het druk, ondanks het feit dat er maar een beperkt aantal mensen per dag het Alhambra in mogen. Toen wij aankomen waren alle kaartjes al uitverkocht. Het is zo nu en dan lastig om een foto te kunnen nemen. Sommige mensen denken, ondanks de drukte, alleen op de wereld te zijn en hebben alleen oog voor hun eigen fotoplannen. Het lijkt ook wel veel drukker dan toen wij hier zo'n 16 jaar geleden al een keer waren. Daarna naar het Alcazaba van waaruit je prachtig uitzicht hebt op Granada en de sneeuw in de Siërra Nevada. Om 15.00 uur mogen wij de Nasrid Palaces in. Omdat men in deze paleizen maar 400 bezoekers gelijktijdig wil hebben, kan je alleen op het tijdstip dat op je ticket staat naar binnen. Daarna kan je net zolang blijven als je zelf wilt. Helaas wel even in de rij staan, want ja, iedereen is toch weer bang om te laat te zijn.
Het is allemaal prachtig, heel moeilijk te vangen in woorden of foto's.
Terug op de camping nog even een duik in het zwembad en dan is deze heerlijke dag al weer voorbij.

Dinsdag 23 mei
En vandaag doen we echt helemaal niets. Dus: ontbijten, in de zon zitten, boekje lezen, muziek luisteren, lunchen, in de zon zitten, naar het zwembad etc. Het is wederom - het wordt wellicht wat eentonig - schitterend weer en zo'n 30 graden. Om 18.00 uur gaan we met z'n tweeën bij een lokale bar naast de camping wat drinken. En zo leuk, je krijgt daar gratis verschillende tapas bij elk drankje.
Maar ook: de aanslag in Manchester. Waarom?? Waarom kunnen mensen niet gewoon leven en laten leven.
Voor Stef nog een mijlpaal: hij heeft zijn eerste betaling als pensionado van het ABP ontvangen.

Het leuke van deze kleine camping is dat er veel verschillende soorten kampeerders zijn. Waaronder hippies en mountainbikers. Opvallend: bij de entree van de camping staat aangegeven dat je geen wiet mag roken!
Het was even wennen, maar dit is een prima camping

• 23 Mei 2017 - 22:53

Inge:

Super leuk allemaal en fijn dat het zulk mooi weer is! En natuurlijk nog van harte gefeliciteerd met Stef!

• 24 Mei 2017 - 09:18

Mariette:

Wat een rotleven toch! In de rij staan, hele lange wassen doen, te volle borden.... ben blij dat ik hier zit en aan het werk ben, hihihi... Nee hoor blijf lekker genieten, vooral de pensionado :)
    Gelukkig is de lente/zomer hier ook gearriveerd en dat met Hemelvaart.