Einde Wales, even Lake District en door naar Schot - Reisverslag uit Balloch, Verenigd Koninkrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Einde Wales, even Lake District en door naar Schot - Reisverslag uit Balloch, Verenigd Koninkrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Einde Wales, even Lake District en door naar Schot

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

02 Juni 2018 | Verenigd Koninkrijk, Balloch

Woensdag 30 mei
Rijden op de wegen in Wales blijft een uitdaging. De wegen zijn smal, soms zonder middenstreep, maar het is ook druk en met name in stadjes worden auto’s gewoon langs de kant van de al smalle weg geparkeerd. Dan is het slingeren langs die auto’s en maar hopen dat de auto’s van de andere kant je voorrang geven.

Onze camping mag een prachtig uitzicht hebben, we staan op een knollenveld en ook de sanitaire voorzieningen zijn matig. Veel te weinig douches die ook nog om 22.00 uur dicht gaan. De camping is vol, het blijkt dat de scholen in heel Groot- Brittannië een weekje vrij hebben. We zijn blij dat we deze reis hebben gekozen en niet de reis van juli en augustus, nu is het al regelmatig druk, laat staan in het hoogseizoen.

Dan vandaag:
Geen excursie gepland, dus we gaan weer eens zelf op pad. Het is trouwens hier veel warmer dan in Zuid-Engeland, het was vannacht 16 graden. Het weer blijft sowieso meewerken: het is ook vandaag voornamelijk zonnig en rond 09.00 uur al 18 graden. We gaan eerst naar Portmeirion, een particulier dorp, gebouwd in diverse stijlen (voornamelijk Italiaans) rond een centraal Plaza en het kijkt uit op de mooie baai van Cardigan. Je kan daar ook een verblijf boeken, lijkt ons niets, je zit dan buiten als toeristische attractie. We zijn vroeg op pad, zo vroeg dat in een restaurantje in het dorp de koffie machine nog niet warm is. Parkeren is deze keer gratis, maar de toegang niet. Maar we zijn senioren ! dus we krijgen korting.
Het dorpje lijkt wat kitsch, maar in zijn geheel ziet het er leuk uit. We maken een wandeling in het dorp langs het meer en door het bos.
Daar waar het parkeerterrein bij onze aankomst zo goed als leeg was, blijkt het bij ons vertrek al helemaal vol te zijn, Wat zijn wij blij altijd vroeg weg te gaan.
Daarna steken we het schiereiland door naar Morfa Nelyn, dit zou een schilderachtig plaatsje zijn met een leuk Inn. We lopen via het golfterrein naar het beschreven strandje: helaas, je kan over de hoofden lopen en de leuk Inn is helemaal niet zo leuk. Dus terug naar de auto en naar een pub die we op de heenweg hebben gezien. Daar eten we prima. Snel boodschappen doen en tanken, want het ziet er dreigend uit. We zijn net op tijd terug op de camping om de luifel er nog droog af te halen. Het blijft de rest van de avond af en toe lichtjes regenen, maar als dit de regen is op deze vakantie, dan hoor je ons niet.

Donderdag 31 mei
Vandaag gaan we weer naar Engeland naar het Lake District. Rit van 270 km. We zijn blij deze camping te verlaten, het was de tot nu toe slechtste camping van de reis. We besluiten iets af te wijken van de ANWB route, ik heb genoeg van alle smalle weggetjes met tegenliggers, dus we nemen de route van de TomTom. We rijden veel via de autoroute, maar het schiet wel lekker op, is ook wel eens prettig. Rond 14.30 uur zijn we op de camping in Kendal. Mooie camping met voldoende faciliteiten, maar ook weer heel erg druk, veel tenten en grote caravans. Het is heerlijk weer, we zitten lekker in de zon en na het jeu-de-boules en de welkomst borrel eten we in de pub van de camping. Stef een heerlijke curry en ikzelf surf en turf. Jammer toch weer dat de gamba’s gefrituurd zijn. Bestellen in de pub is wat omslachtig: drank aan de bar en het eten weer ergens anders en op beide plekken apart afrekenen.
Daarna zitten we nog tot 21.30 uur in de zon. Wie zegt nu dat het in Engeland altijd slecht weer is!

Vrijdag 1 juni
Vanaf vandaag ben ik parttime pensionada! Vreemd om me dat te realiseren. Voelt nog niet zo. Zal wel komen als ik weer aan het werk ben.

We gaan vandaag met een bus op excursie door het Lake District. Het is prima weer, voornamelijk zonnig en 24 graden, helaas wel wat benauwd en ook het zicht is ook niet 100%.
Koffiestop aan het Ullswater in Glenridding in de Inn on the Lake (de meren in het Lake District heten ‘ Water’, ‘ Lake’ of ‘ Mere’). Wat een prachtige plek, hier willen we wel een paar dagen in het hotel verblijven (moeten we wel eerst de Staatsloterij winnen).
Daarna rijden we door naar de Castlerigg Stone Circle, een cirkel met stenen vergelijkbaar met de stenen in Stonehenge en misschien wel ouder dan die in Stonehenge. De bus kan daar niet komen dus we moeten - volgens zeggen 700 meter - lopen. Later blijkt het (volgens mijn app ‘Polarsteps’) iets meer geweest te zijn, we hebben bijna 2,5 km gelopen, maar dat is goed voor de vetverbranding, want we krijgen ook vandaag natuurlijk weer een heerlijke lunch. Dit keer in Keswick. Het is elke keer weer spannend wat we te eten krijgen, geen idee meer wat we 14 dagen eerder hebben aangekruist, maar het is ook nu weer heerlijk. We lopen nog wat rond in Keswick, leuk plaatsje met erg veel outdoor winkels, want ook in het Lake District wordt veel gewandeld.
Daarna weer in de bus en we zien gedurende de dag 6 van de 8 grote meren in het Lake District. Nog een kleine fotostop in Bowness. Had van ons niet gehoeven, want het is er meer dan toeristisch. Er zijn onderweg veel leukere plaatsjes, zoals o.a. Ambleside maar helaas kan de bus niet overal stoppen.
We zien wel ontzettend veel mooie huizen, veelal gebouwd met leisteen, hetzelfde gesteente dat ook wordt gebruikt om de vele, karakteristieke muurtjes te bouwen in het Lake District. Deze muurtjes worden ook wel
‘Penny Walls’ genoemd, omdat de boeren vroeger de arbeiders een penny per dag gaven om deze muurtjes in de winter te bouwen. Dit om te voorkomen dat de arbeiders in de winter wegtrokken.
Om 18.00 uur terug op de camping, morgen gaan we naar Schotland, waar we 3 weken gaan rondtrekken.

Zaterdag 2 juni
We gaan rond 09.15 uur weg. Het is bewolkt en 15 graden. In het begin van de rit wordt het mistig, erg mistig, we kunnen op een bepaald moment nauwelijks wat zien. Wat is de Tom dan prettig, je weet dan tenminste welke kant de weg op draait. Maar nadat we de top van de berg over zijn, wordt het steeds beter weer. Om 10.45 gaan we bij Gretna Green (wie kent het niet) de grens naar Schotland over. Het is ondertussen 22 graden geworden. Wel wordt via borden op de snelweg code geel aangegeven. Hopelijk komen we nog voor de regen op de camping aan. En dat lukt, om 13.45 uur zijn we op de camping, het is nog steeds mooi weer en 25 graden. Jeu-de-boules + welkomstborrel met echte whisky, we zijn tenslotte in Schotland, maar daarna breekt om 17.15 uur het noodweer uit. Regen en onweer voor de rest van de avond.
Morgen een boottocht op Log Lomond, weerverwachting is prima, dus dit buitje overleven we ook wel weer. Mooi tijd om het blog bij te werken.

• 03 Juni 2018 - 20:25

Bert:

Wow, Schotland! Het is lang geleden dat ik daar ben geweest. Maar als ik op de kaart kijk zie ik allemaal bekende namen terugkomen. Ik vond het destijds een schitterende ervaring. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Wel whisky proeven hè? En natuurlijk alleen single malt, je bent niet voor niks in Schotland ;-)

Blijf vooral doorgaan met de amusante verslagen, leuk om te lezen.

• 04 Juni 2018 - 10:41

Qike:

oqok voor mij erg herkqenbaar allemaal en bijzonder dat eea in al die jaren nauwelijks veranderd is. ja die wegen met die heggetjes, een hoop gedoe maar wel dè manier om een goed beeld vanGB te krijgen, Schotland wordt nog ruiger lijkt me, gewoon doorgaan en je verbazen over het land en de mensen( ook bijzonder, toch?!) en genieten van alles. ja soms regent het en soms is het eten echt smerig, en zo nu en dan zijn de campings echt onwerelds, maar ja er is overal wel wat. xi dat ik kwistig ben geweest met de q-en in deze reactie, linkerhand leidt een nogal zelfstandig leven vandaa. veel plezier in Schotland, liefs, Ike

• 04 Juni 2018 - 11:11

Mariette:

Nou gefeliciteerd Marjolijn met je nieuwe 'status'. Het lijkt me wel wat :)
    Marian en ik mailden al naar elkaar (we zitten op het werk! Niet dat we thuis naar elkaar aan het mailen zijn) dat we absoluut eens naar het Lake District toe moeten. We zijn erg benieuwd naar de foto's.
    En dat noodweer? Ach dat hebben wij hier ook.
    Geniet verder. Lieve groetjes, M (&M)

• 09 Juni 2018 - 20:34

Wasserman.H.H.:

Hallo Marjolijn en Stef.
    Leuk, die verslagen van jullie.
    Wil je het laatste verslag opnieuw sturen.Greet had het nog niet gelezen.
    Greet krijgt jullie verslag helaas niet.
    Haar Email adres is ; greet.elshout@hetnet.nl.
    groetjes Greet en Henk.