Bergen en meren in prachtig, zonnig Schotland - Reisverslag uit Fort William, Verenigd Koninkrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Bergen en meren in prachtig, zonnig Schotland - Reisverslag uit Fort William, Verenigd Koninkrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Bergen en meren in prachtig, zonnig Schotland

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

08 Juni 2018 | Verenigd Koninkrijk, Fort William

Zondag 3 juni
We hebben het druk in Loch Lomond. Vandaag dus de boottocht en morgen een trip naar Glasgow. Geen tijd om ons te vervelen.
We wandelen gezamenlijk naar de boot, die door de ANWB in zijn geheel voor ons is afgehuurd voor een boottochtje op het meer inclusief een lunchbuffet. Helaas werkt het weer niet helemaal mee, het is wel droog, maar het zicht is niet geweldig. Maar rond 11.00 uur komt er een flauw zonnetje. Het tochtje is aangenaam, maar niet spectaculair. Het lunchbuffet bestaat uit zalm op bagels, sandwiches (maar dan wel de echte Engelse), bladerdeeg gevuld met iets van vlees. Erg lekker, bij navraag bleek het o.a. ‘black pudding’ = bloedworst te zijn. Gelukkig wisten we dit niet van te voren.
Rond 12.30 uur zijn we weer terug, genoeg tijd dus voor allerlei huishoudelijke zaken, zoals het doen van de was, boodschappen doen en tanken. Om 17.00 uur weer wat regen, maar daarna kunnen we de rest van de avond heerlijk buiten zitten.

Maandag 4 juni
Bus haalt ons precies op tijd op op de camping en we rijden zonder files naar Glasgow, waar onze gids. - Suzie - ons opwacht. Onderweg zien we dat de stammen van de bomen helemaal zwart zijn. Dat komt door alle whisky stokerijen. Met de bus en Suzie rijden we door de binnenstad van Glasgow. Het gidsen van Suzie is niet geweldig, heel veel ‘ Dames en heren’ en ‘OK’. Glasgow blijkt een wat rommelige stad te zijn, soms mooie gebouwen, maar direct daarnaast allemaal dichtgeplakte woningen en winkels. Veel zwervers en bedelaars.
Wel is er een prachtige kathedraal, waar we helaas niet stoppen. En we zien de poptempel waar zo’n 12.000 mensen in kunnen (2016 Rod Steward). Daar stoppen we wel voor een fotomoment. Jammer, dat had beter omgedraaid geweest kunnen zijn. Na de rondrit met de bus bekijken we de prachtige beneden verdieping van het stadhuis. Suzie kan de groep maar moeilijk bij elkaar houden, haar verhaal is niet echt interessant, dus loopt iedereen alle kanten op om foto’s te maken. Na een koffiestop lopen we met de gids door Glasgow en dat is erg leuk. Het is ondertussen steeds warmer geworden, 18 graden en zonnig. We lopen door het centrum en de Diamantbuurt naar onze eetgelegenheid. We eten lekker (een aantal deelnemers eet haggis en zeggen dat het best lekker is), maar de bediening gaat hier wel erg traag. Dit was de eerste keer dat de ANWB een excursie naar Glasgow op het programma had staan, er moet duidelijk nog wat geschaafd worden. Hierdoor hebben we weinig tijd om nog zelf naar de kathedraal te gaan, dus we slenteren wat door het winkelgebied. Best vermoeiend zo’n dagje stad. Rond 16.00 uur weer de bus in (wat zijn we toch allemaal op tijd, we gaan zelfs voor 16.00 uur weg!) en we zijn om 17.00 uur terug op de camping.

Dinsdag 5 juni
Het is weer reistijd, we gaan weer verder naar het noorden, richting de eilanden. Het is 15 graden en bewolkt. We rijden een prachtige route, de mooiste tot nu toe. Schitterende uitzichten op de bergen, waar nog sneeuw opligt en op de vele meren. Helaas kunnen we maar weinig stoppen, dat heb je met een caravan. En op de plek waar we wel kunnen stoppen, hebben we last van midges, dus maar weer snel verder.
N.B. In een eerdere blog heb ik het gehad over ‘midgets’, dat moet dus ‘midges’ zijn.
Om 12.15 uur zijn op de camping in de buurt van Fort William. We staan prachtig, met uitzicht op Loch Eil en de omringende bergen en de Ben Nevis achter ons.
‘s Middags knapt het weer op en rond 16.00 uur is het 26 graden.
‘s Avonds eten we buiten in de zon. Om 23.00 uur is het nog licht. Dat wordt straks nog wat als we nog noordelijker gaan, dan zal het bijna niet meer donker zijn.

Woensdag 6 juni
Vandaag met de Jacobite trein (de Harry Potter trein) van Fort William naar Mallaig en terug. Het weer is nog steeds prima, wel een beetje bewolkt. Het is leuk om met deze stoomtrein te rijden, maar het valt in zijn totaliteit wat tegen. Mallaig wordt in alle boekjes als leuk en gezellig omschreven, maar blijkt een heel toeristisch stadje te zijn, dat elke keer bij aankomst van de stoomtrein ( 2 keer per dag) 1 1/2 uur volloopt met mensen die wat willen eten en wachten totdat de trein terug gaat. Het vinden van een restaurantje is nog niet zo eenvoudig door de drukte, maar we vinden samen met nog andere deelnemers een aardige gelegenheid waar Stef heerlijke mosselen eet en ikzelf een goed gevulde vissalade. Scheelt weer koken vanavond.
Op de terugweg zitten we in één van de voorste coupes en die blijkt een soort sauna te worden door de stoom uit de locomotief. We vermaken ons uitstekend met het maken van foto’s uit de trein waarbij het een ware kunst is om op tijd de foto te maken, voordat er weer bomen het uitzicht bederven. Het ‘te laat’ van de anderen klinkt vaker dan het lukt om op tijd een foto te maken.
Na terugkomst nog even wat boodschappen doen en we zijn rond 17.00 uur terug op de camping en kunnen nog even lekker in de zon zitten, totdat de midges weer toeslaan, dus dan maar weer snel de caravan in.

Donderdag 7 juni
Vanochtend rustig op de camping gebleven, dat is ook wel weer eens prettig. Het is wat bewolkt met wat zon en18 graden. Prima weer om lekker niets te doen.
Om 13.45 verzamelen we om naar een whisky proeverij te gaan in ‘The Ben Nevis Distillery’ in Fort William. Leuke rondleiding en degenen die niet hoeven te rijden, proeven 4 soorten whisky. De anderen, zoals ikzelf, krijgen één whisky te proeven. Whisky is niet mijn drank, maar ik kan me voorstellen dat anderen hier heel erg van kunnen genieten.
En dan om 17.00 uur vieren we de verjaardagen van de 6 deelnemers waaronder Stef, die op deze reis jarig zijn, met een aangeklede borrel. Om de viering luister bij te zetten, begint het om 17.00 uur precies heel hard te regenen. Dat mag de pret echter niet drukken, we kunnen met z’n allen onder 2 luifels gewoon doorgaan met gezellig wat drinken en eten.
Rest van de avond helaas in de caravan vanwege de midges. Het schijnt richting het eiland Skye (onze volgende stop) wat beter te worden. Dat zal prettig zijn, want zelfs Stef wordt gebeten. We lezen net op internet dat er een heuse midges plaag is in Schotland, dus hopelijk klopt het echt dat het op Skye meevalt.

Vrijdag 8 juni
Vandaag een hele dag ‘vrij’, d.w.z. geen programma en ook geen borrel of iets dergelijks. Onze vrienden de midges zijn weer volop aanwezig, want het is bewolkt, niet zo warm en het waait niet. We doen het rustig aan, maar gaan wel een tochtje maken langs de meren, waarbij we voor het eerst op ‘ single track roads’ gaan rijden. Dit zijn wegen met maar één rijbaan met uitwijk plekken. Deze zullen we in de rest van Schotland vaker tegen gaan komen, ook met de caravan. Het is erg rustig, dus wij hoeven maar één keer een stukje achteruit te rijden, de andere keren rijdt de tegenligger achteruit (mogelijk omdat we buitenlanders zijn) of kunnen we op tijd uitwijken. Met de caravan ben ik in ieder geval niet van plan achteruit te rijden, dat moet de tegenligger maar doen.
In het begin van de route kunnen we de camping aan de overkant van het meer zien liggen. Op de foto die ik van de camping maak, is zelfs onze caravan te zien.
Het is een geweldige route met prachtige uitzichten op zowel de meren als de bergen. Wat is Schotland prachtig!
Er zijn niet al teveel wegen in dit gedeelte van Schotland, bovendien zijn er ontzettend veel meren, dus om te voorkomen dat we dezelfde weg terug moeten, steken we met een veerboot het meer over. Dat scheelt een groot aantal kilometers, bovendien komen we zo weer door Fort William, waar we tanken en nog wat boodschappen doen.
Als we om 16.00 uur terug zijn op de camping trekt het helemaal open en zitten we nog heerlijk in de zon. Na het eten helaas weer naar binnen, want de midges zijn er weer. Morgen een reisdag naar het eiland Skye langs vast weer een prachtige route.

We hebben trouwens gehoord dat er in het noordelijke deel van Schotland waarschijnlijk erg weinig bereik is, dus ik weet hoe snel ik weer een blog kan plaatsen.

• 10 Juni 2018 - 12:24

Ike:

wat een feest zeg, wekenlang in GB rondrijden en wandelen, ik ben er ooit lang geleden geweest, in Schotland dus, toen werd de post door de streekbus van het ene naar het andere dorp gebracht. vandaag is prins Philip, de duke van Edinburg, jarig. 97 jaar wordt hij, wat een feest, hoewel, 97 is wel erg veel, zelfs als je in Engeland woont. jullie hebben goed weer op een paar regenmomenten na, lees ik, je kan ook leuk klimmen in Schotland, begreep ik ooit van Miriam, nou ja zover zal de anwb niet gaan, dat ze jullie aan een touw vastbinden. goede zondag nog en veel plezier, geniet maar flink, liefs, Ike