Nog één keer Valencia - Reisverslag uit Isla Plana, Spanje van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Nog één keer Valencia - Reisverslag uit Isla Plana, Spanje van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Nog één keer Valencia

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

16 Mei 2017 | Spanje, Isla Plana

Zondag 14 mei
We gaan nog een dagje naar Valencia. Omdat we 's avonds daar tapas willen eten, gaan we pas om 12.00 uur weg. Vandaag doen we cultureel: 2 musea en de botanische tuin.
Maar eerst nog fietsen langs het strand, waar het een drukte van belang is en door het park van de Turia en ook daar is het vandaag erg druk! Honderden mensen zijn aan het flaneren, fietsen, picknicken of aan het sporten.
Het eerste museum - het keramiek museum is op zondag gratis toegankelijk, maar gaat om 14.00 uur dicht. Door alle kleine straatjes in Valencia vinden we het moeilijk en krijgen we van een streng uitziende provoost nog 20 minuten om het te bekijken. Dat is meer dan genoeg, viel wat tegen.
Daarna in de botanische tuin een broodje gegeten en wat rond gelopen. Heerlijk rustig in een hectische stad.
Tot slot het ' Musea de bellas arts', 'één van de belangrijkste musea van Spanje. Gelukkig gratis, want wij vonden het niet geweldig.
Daarna weer de stad in om wat te drinken, maar wat blijkt: 14 mei is de viering van ' Virgin de los Desamparados' - heilige maagd van de hulpbehoevenden, de beschermheilige van Valencia. Nu begrepen we de drukte, het vuurwerk dat we zaterdagavond om 24.00 uur hadden gehoord en het knallen vandaag om 14.00 uur van weer vuurwerk. Omdat vanaf 18.30 uur de processie door de stad zou beginnen bleven we lang op het terras op de Plaza de la Virgin zitten. Begin was veelbelovend, maar daarna bleek de processie alleen een eindeloze stoet van prachtig uitziende mannen, vrouwen en kinderen te zijn. Dus snel naar het ons bekende tapas restaurant waar je zelf de hapjes kan uitkiezen en afrekent op basis van het aantal en de grootte van de stokjes die in de tapas zitten. En wat blijkt: de processie komt nog een keer langs. Net voor het donker terug op de camping.

Maandag 15 mei
Vandaag opruimen, morgen gaan we verder. Wij samen nog even in El Saler boodschappen gedaan en 's middags is Stef met Ton en Els nog even naar het strand geweest.

Dinsdag 16 mei
Om 09.00 uur vertrekken we naar Isla Plana (Cartagena). Reis verloopt prima totdat de ' Tom' ons een dorp instuurt en we daar bijna een doodlopende weg in gaan. Gelukkig houdt iemand ons tegen en wijst ons de juiste weg, die echter wel door een straat gaat waar we net tussen de geparkeerde auto's en de stoeprand door kunnen.
Na enige omzwervingen en hele vriendelijke mensen die de weg wijzen, komen we om 14.30 uur aan op de camping ' Los Madriles'. Grote camping met veel overwinteraars, maar daardoor wel een (met zout water) gevuld zwembad en heerlijke douches. En wat een rust, geen hinderlijk lawaai meer van de weg. Hier blijven we 3 nachten voordat we verder gaan richting Granada.

• 17 Mei 2017 - 07:48

Henny:

Het is weer heel fijn om de reisverslagen te lezen. Heel veel plezier verder!

• 17 Mei 2017 - 10:47

Bert:

Blijft leuk om jullie zo te volgen! Hier is het momenteel warm en zonnig, maar morgen wordt het alweer minder ;-( dus geniet er vooral van!

Wat jullie nu wel gemist hebben is het kampioenschap van de mooiste club van Nederland ;-) maar hopelijk hoeven we er nu niet weer 18 jaar op te wachten.

Nog heel veel plezier!

• 17 Mei 2017 - 11:58

Ike:

Dat klinkt alleaal weer heerlijk en zomers. Dat is het hier ook eventjes inderdaad. Morgen wer gewoon herfstachtig dat wel ook heerlijk aldie maaltijd impressies maakt een mens hongerig, Stef alvast van harte met je verjaardag en blijf genietenen mooe dingen bekijken. Ik vind het woord flaneren zo mooi, toch iets anders dan even een stukje lopen, veel plezier, Ike

• 18 Mei 2017 - 22:30

Mariette:

Nou die tapas zien er heerlijk uit zeg! Ik denk dat ik binnenkort ook maar weer eens iets reserveer in het tapasrestaurant. Maar wat zijn die dingen op die strandfoto? Een soort hijskranen? En fietsen: ook wij zijn gisteren lekker bijgebruind op een lange (85 km), warme tocht. En weer stukjes gefietst die we nog niet kenden...
    Veel plezier en geniet idd van het mooie weer (vanmorgen weer in de regen naar het werk gefietst...)
    Lieve groetjes!

• 19 Mei 2017 - 08:09

Marjolijn:

De kranen zijn van de haven van Valencia. Grote overslaghaven voor containerschepen. Geen fraai gezicht.