Edinburgh moooie stad, leuk om naar terug te gaan - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Edinburgh moooie stad, leuk om naar terug te gaan - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Edinburgh moooie stad, leuk om naar terug te gaan

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

23 Juni 2018 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Vrijdag 22 juni
Dagje Edinburgh. Het is weer prachtig weer, dat hebben we de laatste week toch wel gemist. We worden opgehaald met een bus en rond 10.00 uur stapt onze gids Paula in. Paula is een pittige dame op leeftijd die ons op een geweldige manier Edinburgh laat zien inclusief een portie geschiedenisles. Ze is trouwens geen fan van Meghan, maar vond het wel leuk dat het kleine IJsland gelijk heeft gespeeld tegen Argentinië en dat laat ze duidelijk weten.
Edinburgh bestaat uit een hoog gelegen oude stad en een laag gelegen nieuwe stad. De oude stad bestaat voornamelijk uit hele hoge huizen, soms wel 14 verdiepingen hoog en vele pleinen en trappen. We krijgen via de bustier een prachtige indruk van deze hele gezellige stad. Stad om een keer nog een aantal dagen naar terug te gaan. Na een slechte lunch (weer binnen een uur) worden we losgelaten in Edinburgh. Terug op eigen gelegenheid met de stadsbus. Stadsbussen die hier elke 10 minuten rijden en zelfs winstgevend zijn!
We slenteren de rest van de middag over de Royal Mile, die loopt tussen Edinburgh castle (waarin in augustus de wereldberoemde taptoe is, tribunes zijn al gebouwd) en Palace of Holyroadhouse (verblijfplaats van de koninklijke familie in Edinburgh). Bezoek aan het castle laten we aan ons voorbij gaan, het is er nu al heel erg druk en je schijnt - als je eenmaal binnen bent - ook voor alle gebouwen weer in de rij te moeten staan.
Rond 17.00 uur hebben we het wel gezien en zoeken we de bus op. Deze blijkt toch op een andere plek te stoppen dan gedacht, maar als we er dan in zitten, dubbeldekker, dus helemaal bovenin, verwachten we in een half uurtje weer op de camping te zijn. Helaas, de bus heeft zo ongeveer elke 200 meter een stop (niet vreemd dat die Britten zo dik zijn) en bovendien zijn er talloze stoplichten. Na een uur zijn we in de buurt van de camping en zitten we te wachten op de busstop die ons is aangegeven. Maar die komt maar niet, dus we besluiten uit te stappen. Dat blijkt maar goed te zijn, want we moeten nog 25 minuten teruglopen naar de camping! Maar ach het is mooi weer en zo halen we de 10.000 stappen weer.

Zaterdag 23 juni
Vandaag doen we niets, geen bezoeken meer aan iets. We tanken in Musselburgh en drinken daar koffie. ‘s Middags ruimen we wat op en we zitten verder lekker in de zon. We eindigen zoals we zijn begonnen: met zon.
Om 18.00 worden we opgehaald met een bus, die ons naar de locatie van de afscheidsmaaltijd brengt.
Maaltijd is aardig, maar wij eten voorlopig geen zalm meer als hoofdgerecht. Wellicht gewoon de verkeerde keuze, want we kunnen meestal zelf kiezen, maar hier in Groot-Brittannië lijkt het wel of als vis alleen zalm als hoofdgerecht kennen. Ik praat het bedankje aan de reisleiding aan elkaar en we kijken - via stukjes aangeleverd door de deelnemers - terug op onze reis van 7 weken.
Om 22.00 uur zijn we weer terug op de camping. Morgen rond 08.00 uur vertrekken we voor onze laatste reisdag naar Hull, waar we om 15.00 uur moeten zijn. Is ‘maar’ 400 km, maar je wilt de boot niet missen.