Prachtig Wales maar weinig bereik - Reisverslag uit Beddgelert, Verenigd Koninkrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Prachtig Wales maar weinig bereik - Reisverslag uit Beddgelert, Verenigd Koninkrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Prachtig Wales maar weinig bereik

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

30 Mei 2018 | Verenigd Koninkrijk, Beddgelert

We zitten op dit moment in een pub lekker te eten, maar tevens hebben we nu wel de mogelijkheid om de blog te plaatsen. In Wales en met name in het binnenland waar wij nu zijn, is er regelmatig geen bereik

Zaterdag 26 mei
We gaan vandaag vroeg op pad voor een ritje langs de kust. Het is wat bewolkt, maar wel droog. Twee medereizigers die willen gaan wandelen en zelf met een camper zijn, zetten we af in New Quay. We lopen wat rond in New Quay - een leuk vissersplaatsje - en kijken nog even of we dolfijnen kunnen spotten, maar dat lukt natuurlijk niet, veel te weinig zicht.
Na het eerste bakje koffie dat echt niet smaakt in New Quay gaan we verder langs een prachtige kustweg naar Aberaeron. Dit blijk een heel leuk schilderachtige plaatsje te zijn met veelkleurige Gregoriaanse huizen langs de haven. Er komt zelfs zon! Daarna door langs de kust naar Aberythwyth. Dat is volgens de beschrijving een erg leuke plaats met een mooie boulevard, maar vandaag niet. Er blijken nationale wielerwedstrijden te zijn en bovendien heeft iedereen een lang weekend vanwege banking Holiday op maandag (een extra vrije dag, Engeland kent geen 2e kerst-, paas- of pinksterdag). Er is geen doorkomen aan. Het alternatief - met een stoomtreintje - blijkt 24 pond te kosten en dat vinden we iets te veel, omdat we later op deze reis toch ook nog met een treintje gaan. Dat dit later al een paar dagen later is, weten we dan nog niet.
We besluiten terug te gaan naar Abeaeron, we hebben daar een leuke lunch gelegenheid gezien. Omdat ik toch teveel geld in de parkeer automaat had gegooid, kunnen we gewoon weer met hetzelfde kaartje parkeren, hoewel het ook hier een stuk drukker is geworden dan in de vroege ochtend. Aangekomen bij de lunch gelegenheid blijken er twee medereizigers te zitten, die ook nog moeten bestellen. Met hun lunchen we gezellig en we zijn om 16.00 uur terug op de camping. Om 17.00 uur eten we pannenkoeken met de groep en we kunnen in één van de campers de CL finale bekijken.

Zondag 27 mei
Vandaag doen we niets, we blijven rustig op de camping. De dag begint nog met een flauw zonnetje, maar rond 11.00 uur begint het te regenen. Na de lunch is het alweer droog en we besluiten toch wat te gaan doen en een korte wandeling te maken. Dat wordt een iets langere wandeling, want we komen twee medereizigers tegen en lopen met hun verder naar zee in de veronderstelling dat we dan via het kustpad terug kunnen lopen. Maar dat loopt wat anders af, we nemen een verkeerde afslag en moeten via dezelfde weg weer terug. Het is ondertussen steeds warmer geworden en na een drankje besluiten we dat teruglopen wat te ver is - niet voor ons natuurlijk maar voor de anderen die al wat meer op leeftijd zijn! - en met een taxi komen we terug op de camping.
We kunnen tot ‘s avonds 20.00 uur heerlijk in de zon zitten. Die regen in Wales valt 100% mee.

Maandag 28 mei
Reisdag naar Beddgelert in Noord-Wales.
Het is mooi weer, zonnig en 20 graden.We rijden een prachtige route met geweldige uitzichten ook voor de chauffeur. In het begin rijden we over best wel - voor Wales - brede wegen, maar het laatste stuk gaat over nogal smalle wegen, waar je eigenlijk geen tegenliggers moet tegen komen, zeker geen bus. Dat gebeurt dus wel, maar in ons geval gelukkig op een stuk waar de bus ons net kan passeren. Onze toeristische reisleider had dat geluk niet, dus stonden bus en caravan tegenover elkaar met achter beiden een rij auto’s. Bus wilde in eerste instantie niet achteruit, maar nadat onze reisleider de auto’s achter de bus er voorbij had geloosd, kon de bus niet anders dan achteruit gaan.
Als we denken het spannendste stuk gehad te hebben, omdat we op de camping aan zijn gekomen, komen we bedrogen uit, we moeten nog over een heel smal bruggetje en nog door twee smalle poorten, maar alles gaat goed. Het was wel erg spannend rijden!
We staan met z’n allen op een groot veld, maar ook op deze camping nogal ver van het toiletgebouw, het lijkt wel of we er steeds verder vanaf komen staan. Maar het uitzicht dat we hebben op de bergen rondom is fenomenaal.
Nog even een kleine hoosbui, maar daarna is het weer mooi weer. We worden gewaarschuwd voor de ‘Midgets’ een soort muggen, maar van het soort dat niet steekt, maar bijt. Ik koop in het winkeltje nog wat extra bescherming in de hoop er niet al te veel last van te hebben.
We zitten wel in de ‘middle of nowhere’ en hebben ook bijna geen bereik op de telefoon.
‘ s Avonds lopen we binnendoor naar Beddgelert, waar we weer een heerlijke maaltijd voorgeschoteld krijgen. Dit keer zijn zelfs de porties niet te groot.

Dinsdag 29 mei.
Het is weer excursie tijd. We maken een busrit door het natuurpark Snowdonia inclusief een treinrit naar de top van Mount Snowdon. Dit laatste is voor ons een verrassing, dat hadden we niet verwacht. Het is schitterend weer, 24 graden en volledig zonnig. De bus rijdt ons door een prachtige vallei met geweldige vergezichten op de bergen in dit gebied en stopt zelfs een aantal keer voor foto momenten.
We drinken koffie (dat zit in elke excursie, Nederlanders kunnen niet zonder hun koffie) in Betws-Y-Coed. De namen in Wales worden steeds moeilijker uit te spreken.
Daarna rijden we door naar Caerfarnon, een vestigingsstadje aan de Ierse Zee met een fraaie burcht. We hebben deze keer wat meer tijd om zowel de burcht als het stadje te bekijken voordat we gaan lunchen.
Mooie burcht waar we via kruip- en sluipdoor trappen overal kunnen komen en vanaf de torens een mooi uitzicht hebben op de zee. Stadje maakt een levendige en gezellige indruk. Stef maakt de nodige foto’s van de uithangborden, o.a. van een oude inn ‘The Black Boy Inn’ en wat blijkt: we gaan daar lunchen, wat een toeval.
Na de lunch rijdt de bus ons naar het treintje in Llanberis. Het treintje brengt ons in een uur naar de top van Mount Snowdon op 1085 meter. Onderweg zien we grote groepen omhoog (en naar beneden) lopen, zelfs met kleine kinderen. Ze doen er omhoog ongeveer 3,5 uur over (lekker dat wij in de trein zitten!). Op de top is het winderig en mistig. Ik ga nog een klein stukje hoger, zodat ik echt op de top ben geweest. Moet daarvoor natuurlijk wel in de queue staan!
Terug rijden we via de pas, de weg is weer erg smal, we zijn blij dat we in de bus zitten en het niet zelf hoeven te rijden.
Om 18.00 uur zijn we terug op de camping. Dit was een fantastische, afwisselende dag, maar wat hebben we een geluk met het weer. Deze dag zou er heel anders uit gezien hebben met minder zicht, zoals we hadden bij de excursie naar Cardiff in de Brecon Beacons.

• 30 Mei 2018 - 14:05

Els En Ton:

Leuk reisverslag. Afwisselend en niet alleen wat het weer betreft. Hier is het ook afwisselend, soms is het 28 soms is het 31 graden.;) Lijkt me een typische patstelling zo op een smalle weg tegenover een bus. Misschien wordt het tijd voor een snelweg door dat mooie gebied. Dan heb je opeens twee mooie gebieden. :0
    Grapje natuurlijk!!
    Een fijne reis gewenst naar het noorden.

Groeten van Els en Ton.

• 30 Mei 2018 - 14:57

Ans En Heero:

Wat een geweldige afwisselingen hebben jullie op deze reis. Je kunt zeggen: "we zien nog eens wat".
    Grappig trouwens dat jullie voor je wandelingen nog steeds terugvallen op oudere mensen. Dat bevalt wel hè ? Jammer dat wij er niet bij zijn, alhoewel een wandeling zou dan wel erg lang duren.
    Gisteravond heeft het hier enorm geplensd hoewel het niets in vergelijking met bv. Utrecht was waar sommige straten op rivieren leken. We hadden geloven wij nog niet vertelt dat Ans een jaar lang mag wegblijven bij de oncoloog. We zijn hier heel blij mee.
    Reis goed verder en we hopen op mooi weer voor jullie.

Groeten van ons beiden