Baden in Bath en prachtig, maar nat Wales - Reisverslag uit Cross Inn, Verenigd Koninkrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Baden in Bath en prachtig, maar nat Wales - Reisverslag uit Cross Inn, Verenigd Koninkrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Baden in Bath en prachtig, maar nat Wales

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

25 Mei 2018 | Verenigd Koninkrijk, Cross Inn

Dinsdag 22 mei
Excursie naar Bath, dit keer met een P+R bus vanaf een parkeerterrein vlak bij de camping. We starten met een gezamenlijk bezoek aan de Romeinse baden. Gelukkig zijn we vroeg, want hoewel we het nu al druk vinden, zien we dat het later nog veel drukker is. En ja hoor, onze Aziatische vrienden zijn weer in grote getale aanwezig inclusief selfie-sticks. Via een audiotour bekijken we de baden, indrukwekkend hoe de Romeinen toen al een soort sauna konden bouwen en gebruiken. Veel info natuurlijk, soms iets te veel, maar zo’n audiotour is wel prettig, omdat je zelf bepaald wannneer en hoe lang je wilt luisteren.
Het is weer prachtig zonnig weer, dus na een uurtje of zo gaan we naar buiten en dan natuurlijk eerst aan de koffie. Daarna dwalen we wat door de stad. Bath maakt een authentieke, gezellige en sfeervolle indruk.
Ergens tijdens het ronddwalen komen we Erik en Joke (de technisch begeleiding) tegen en met hun lunchen we in een leuke pub. De wijn die geserveerd wordt in Engeland is prima (geen Engelse wijn!) maar de prijzen zijn veel te hoog (6 euro voor een glaasje Merlot). Dus wij houden het bij cider, ook lekker.
Rond 14.45 uur terug op de camping en we zitten de rest van de dag heerlijk in de zon. Morgen gaan we weer verder.

Woensdag 23 mei
Het is opnieuw zonnig, hoe lang gaat dit nog duren? We genieten dus maar van elke zonnestraal. Om 09.40 uur vertrekken we voor een ritje van 158 km. Veel drukte rond Bristol, we staan zelfs in de file. Maar nadat we via de prachtige tolbrug 'New Severn Bridge’ Wales zijn binnengereden, worden de wegen beter en het verkeer wat rustiger. De kwaliteit van de wegen in Wales is veel beter dan in Engeland. Het blijkt dat Wales ervoor zorgt dat de wegen waar veel toeristen rijden erg goed zijn. Andere wegen zijn net zo slecht als in Engeland, dus veel reparaties en kuilen in de weg.
Maar ook in Wales zijn eindeloos veel rotondes, elke 2 km hebben we er wel één. Het ronden van deze rotondes was wel even wennen, maar nu gaat het meestal wel goed op een rotonde, wel opletten, want soms moet je voor de rotonde voorsorteren, omdat je er anders niet verder op kan. Gelukkig staan de wegnummers wel vaak al op de rijbanen geschreven.

De weg naar de camping is prachtig, de hoge heggen die we in Engeland steeds tegen kwamen, waardoor we weinig zicht hadden, zijn er niet, dus nu kan ik als chauffeur ook genieten van het uitzicht.
Op alle plaatsnamen en borden staat ondertussen de tekst in zowel het Engels als in het Welsh. Om 13.00 uur komen we aan op de camping Erwlon Park in LLandovery (spreek uit Vandovery).
Weer een prachtige camping waar we met z’n allen op een groot grasveld kunnen staan. Eén minpuntje : het toiletgebouw is erg ver weg, maar dan heb je wel wat: prachtig verwarmde ruimte en heerlijk douches.
Vanaf 16.00 uur de gebruikelijke routine: jeu-de-boules en welkomstborrel.
We zitten nog tot 20.00 uur in de zon.

Donderdag 24 mei
Het moest er een keer van komen: het regent. En dat is extra vervelend omdat we vandaag een bus excursie hebben door het Brecon Beacons National Park en naar Cardiff. Door alle regen is het nogal mistig en kunnen we niet al te veel zien. De chauffeur past daarom zijn route naar Cardiff aan en we rijden door de ‘Valleys’. Dit is het gebied waar ooit de de mijnbouw plaatsvond. Toen al arm en maar nu er helemaal geen mijnbouw meer is, nog armer. We rijden door verschillende dorpen en wat een rijen met kleine huizen zien we. Ze zijn meestal een voordeur en één raam breed en een kamer diep. Volgens de chauffeur die ook zelf in de mijnbouw heeft gewerkt, is Wales wel met de plan bezig om hier verbetering in aan te brengen.
Rond 12.00 uur zijn we in Cardiff. Het programma blijkt een beetje omgegooid te zijn: in Cardiff hebben we 2 keer 45 minuten (voor en na de lunch) de tijd om de stad een beetje te bekijken. Dat is niet echt handig.
De lunch is heerlijk, allemaal gerechten uit Wales en eindelijk ook eens veel groenten. We lopen wat rond in de stad en vinden tot slot toch nog het Millenium Stadium (nu Principality stadium vanwege een sponsor). Dit is het nationale stadion van Wales, eigendom van de Welsh rugbybond. Het wordt vooral voor rugby gebruikt, maar er worden ook voetbalinterlands in gespeeld. Helaas is er geen tijd om er naar binnen te gaan.
Via de ook in Cardiff opgeknapte Docks weer terug naar de camping, we kunnen iets meer zien in de Brecon Beacons, maar het houdt helaas niet over. Gelukkig dat we het gisteren zo mooi hebben kunnnen zien.
18.00 uur terug op de camping.
Morgen weer verder, kort ritje van 75 km, weersverwachting is niet geweldig, hopelijk kunnen we droog de pootjes in en uit draaien.

Vrijdag 25 mei
Helaas regent het als we wakker worden, maar gelukkig klaart het toch een beetje op. Vanwege de korte rit gaan we pas om 10.25 uur weg en dan is het droog!
Bij de uitgang van de camping staat de combinatie van één van de deelnemers stil, niemand kan er in of uit. Gelukkig zijn er veel hulpzame handen in de buurt en zowel de caravan als de auto worden aan de zijkant gezet, zodat we er wel uit kunnen. Wat is het dan fijn dat er technische begeleiding aanwezig is om te helpen.
Bij aankomst op de volgende camping horen we dat er motorproblemen zijn, het is te hopen dat er een oplossing gevonden kan worden.

We rijden midden door Wales naar de Atlantische kust naar Cross Inn (in de buurt van Cardigan). Weer een hele mooie route met smalle weggetjes en nogal wat klimmetjes en afdalingen tot zelfs 14%, maar prima te doen. Onderweg zo nu en dan regen, maar als we aankomen is het droog. Weer een prachtige camping met mooie verharde plaatsen. Helaas kunnen we niet allemaal bij elkaar staan. Dus pootjes uit, luifeltje ervoor (dat stapt toch prettiger in en uit als het regent) en lekker buiten lunchen. Helaas gaat het dan weer regenen, dus ons idee om nog even weg te gaan laten we maar even varen. Dan maar even niets doen, is ook prettig.
Morgen en overmorgen is er geen programma, dus we gaan zelf op stap.

We vinden al jullie reacties trouwens erg leuk, fijn dat iedereen de blog leuk vindt. Is ook leuk om te doen.

• 28 Mei 2018 - 20:54

Els:

Dank weer voor jullie vakantie avonturen. Enne een wijntje van 6 euro moet kunnen in de vakantie. Bij het 8 uur journaal letten we tegenwoordig ook op het weer in Engeland. Volgens mij is het inmiddels bij jullie ook weer goed weer. Anders sturen we wat van het mooie weer hier jullie kant op. Veel plezier!

• 29 Mei 2018 - 15:32

Ike:

geweldig land is het toch' en ja als het slecht weer is is het daar ook slecht en modderig en koud, hier dus erg warm, maar van uit Epe een goede voortzetting van de reis gewenst, veel plezier, Ike