Einde Spanje en Portugal, begin Frankrijk - Reisverslag uit Urrugne, Frankrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Einde Spanje en Portugal, begin Frankrijk - Reisverslag uit Urrugne, Frankrijk van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Einde Spanje en Portugal, begin Frankrijk

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

27 Juni 2017 | Frankrijk, Urrugne

Vrijdag 23 juni
Het is zover. We gaan op de terugweg, tenminste Ton en Els gaan op de terugweg naar huis, wij gaan naar met ze mee tot in Frankrijk. Herman rijdt beide caravans met zijn jeep naar de doorgaande weg. Dat is nog verder dan de plek waarvan hij ons heeft opgehaald. Dat is maar goed ook, want de weg naar boven kunnen wij met onze auto's + caravan niet berijden. De camping is heerlijk, maar die weg naar boven is toch wel een dingetje. Binnen 10 km zitten we op de autoroute en we rijden in 6.30 uur naar Leon naar de camping municipal (inclusief 1 uur tijdverschil). Het wordt in de loop van de dag weer warm: 31 graden.
Zo'n 60 km voor Leon zien we in de verte witte en zwarte rookpluimen en worden we door politie van de snelweg afgehaald (we zien zelfs auto's aan onze kant van de snelweg terug komen rijden). Bosbranden??? We zullen het nooit weten, want via een D-weg komen we na verloop van tijd weer zonder problemen uit op de snelweg. De camping staat goed aangegeven tot op het laatste moment, dan staat er alleen een verwijzing op de weg geschreven. Wij missen dit net, waardoor we voorbij de toegangsweg rijden en uitkomen in een wijk in aanbouw. We moeten een soort halve rotonde gebruiken om te keren en dat lukt maar net met de hulp van een vriendelijke Spanjaard. De camping stelt niet veel voor, hele kleine rare plekken, maar voor één overnachting is het geen probleem, temeer daar we er wel wat kunnen eten.

Zaterdag 24 juni
Laatste dag in Spanje. Bij het verlaten van Leon zien we tientallen wandelaars en meerdere fietsers die bezig zijn met de Camino de Santiago. Leuk om ons te realiseren dat Eric en Marie-José hier vorig jaar augustus waarschijnlijk ook hebben gereden.
De snelweg is in het begin heel erg saai, maar vlak nadat we dit samen hebben geconstateerd bij de koffiestop wordt de omgeving weer prachtig. We rijden vanaf Vitoria-Gasteiz door een schitterend berggebied met vele tunnels, waardoor het makkelijk rijden is. Alles verloopt voorspoedig tot we bij de Franse grens aankomen. File voor de tolpoorten. Met wat kunst- en vliegwerk kunnen we tussen de vrachtauto's door toch afslag 1 nemen die de navigatie aanheeft. Maar dan..... volgens de navigatie moeten we een steile weg naar boven in, een weg die we met de caravan niet kunnen nemen. We besluiten dan maar door te rijden, meestal krijg je een andere route van de navigatie. Dit keer helaas niet, volgens de navigatie moeten we omdraaien en ja, dat lukt op deze kleine weggetjes niet als je een caravan trekt. Dus toch maar doorgereden en hopen dat we geen tegenliggers tegenkomen en geen steile hellingen. Uiteindelijk komen we gelukkig op de juiste weg en met veel zweet in de handen van Ton en Marjolijn komen we rond 16.00 uur aan op camping de la Corniche, waar we uiterst vriendelijk worden ontvangen. De camping ligt vlak bij Hendaye aan de Spaans/Franse grens.
We installeren ons op een paar mooie plekken en wij zetten direct ook de grote luifel op, want wij willen in principe hier ongeveer een week blijven.

Zondag 25 juni
Het is heerlijk weer, zon en bewolking wisselen elkaar af, het is ongeveer 25 graden. Wat een verademing na de hitte in Portugal. We fietsen naar Hendaye (ondanks het feit dat de receptioniste op de camping aangaf dat dit alleen met elektrische fietsen gedaan zou kunnen worden!) en drinken - geheel conform traditie - eerst een kopje koffie. Vervolgens rijden we een mooi fietspad langs de baai bij Hendaye richting Spanje. Na een broodje te hebben gegeten, terug naar de camping, nu wel een lange klim omhoog, maar met wat zweetdruppels wordt deze uitdaging door iedereen gehaald.
Bij aankomst op de camping even het zwembad in. Daarna leggen ook de voorkant van de luifel klaar, want er wordt regen voorspeld. En ja hoor, om 18.00 uur gaat het regenen en zetten wij snel de voorkant er in. Zo kunnen we lekker droog lang buiten zitten.
Ook 's nachts regent het behoorlijk. De weersverwachting voor de komende periode is niet echt geweldig. Het kan wel tot volgende week duren voordat er weer wat stabiel zomerweer komt. Maar dat vinden we voorlopig geen probleem, we vermaken ons wel.

Maandag 26 juni
Laatste gezamenlijk dag. We gaan rond 11.00 uur weer op de fiets naar Hendaye. We maken eerst een kleine strandwandeling. Het is 25 graden en overwegend zonnig, maar erg klam. Daarna lunchen we met z'n allen voor de laatste keer. Helaas valt de lunch wat tegen, Franse prijzen en Franse hoeveelheden (dus erg weinig). Er komt een enorme windvlaag langs als we - gelukkig - binnen zitten te eten en er barst een enorme regenbui van 15 minuten los. Daarna is het weer droog en zonnig.
's Avonds drinken we nog wat met z'n vieren en ja, dan is onze gezamenlijke sabbatical toch echt voorbij.

Dinsdag 27 juni
Ton en Els vertrekken rond 09.00 uur. Zij willen in 3 (of 4) dagen naar huis rijden. Het is vreemd om weer met z'n tweeën te zijn. We bekijken de weersverwachting en besluiten vandaag een tochtje door de Pyreneeën te maken. We rijden een prachtige route in de ' Valle de Bidasoa' tussen bergen van 600 - 1300 meter. De omgeving lijkt op Oostenrijk/Zwitserland. We hebben koffiestops in Elizondo en Urdax. Leuke kleine dorpjes met typische Baskische huisjes met houten balkonnetjes.
We lunchen heerlijk in Bera, gewoon weer Spaanse prijzen: koffie 60 cent, glas wijn voor 1.10 euro. Onderweg een klein beetje regen.
Na nog wat boodschappen gedaan te hebben, zijn we precies op tijd terug op de camping, want het begint te regenen. In het begin een beetje, maar daarna regent het aardig door. Rond 17.30 uur is het weer droog, maar om 18.00 uu regent het weer. Dit zal zo de komende tijd wel zo door gaan: zon, bewolking en regen. Voorlopig is temperatuur nog prima: zo'n 22 graden.

• 27 Juni 2017 - 18:15

Els En Ton Van Berkel:

Hoi Stef en Marjolijn, leuk verslag. Waren inderdaad nog leuke dagen in Zuid Frankrijk in een prachtige omgeving, vanuit de auto heb ik vanmorgen nog foto's gemaakt. Inmiddels zitten we bijna 500 km noordelijker, boven Poitiers. Gelukkig kunnen we nog buiten zitten, het is droog en de temperatuur is prima (geen idee hoe warm het is, we missen de thermometer van Stef). Fijne dagen!