Laatste dagen Portugal, warm, warmer, nog warmer - Reisverslag uit Celorico de Basto, Portugal van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Laatste dagen Portugal, warm, warmer, nog warmer - Reisverslag uit Celorico de Basto, Portugal van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Portugal, warm, warmer, nog warmer

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

22 Juni 2017 | Portugal, Celorico de Basto

Maandag 19 juni
Uiteraard doen we vandaag niet al te veel. We zitten lekker in de zon, laten een wasje draaien. Het is 's ochtends bewolkt, de omliggende bergen en dorpen liggen zelfs in de mist. Rond 11.30 uur, we weten eigenlijk niet meer wat het is: regen en onweer. Niet al te veel, alles wordt er eerder viezer dan schoner van. Rond 13.30 uur is het al weer over en is het 'gewoon' weer 30 graden. 's Middags doen we boodschappen in Fafe (spreek uit Waf). Terugrijden naar de camping is een uitdaging, enerzijds om de juiste weg te vinden en anderzijds omdat de weg op sommige plekken erg steil is en je alleen in z'n 1 daar omhoog kan en je hopelijk geen tegenliggers tegenkomt.
Rond 18.00 uur doen we een drankje op het terras met heerlijke Vino Verde voor 3, voor Ton natuurlijk bier. Deze blijk je 7 km verderop te kunnen kopen. Dat gaan we zeker doen.

Dinsdag 20 juni
We gaan naar Guimareas dat op zo'n 35 km ligt. Uiteraard is het al vroeg weer warm, eigenlijk te warm. Parkeren in Guimaraes blijkt - voor de eerste keer - niet al te makkelijk en als we een parkeerplaats vinden, komt er direct een zwerver naar ons toe lopen om ons zgn een plek te wijzen. De parkeergarage blijkt - als we al voor de slagboom staan - niet voor toeristen te zijn, dus we gaan als laatste optie dan maar eerst naar het kasteel dat bovenin Guimaraes staat. Ook hier weer een zwerfster, maar gelukkig vertelt een heel vriendelijke medewerkster van het kasteel een betere plek. Kasteel is niet echt de moeite waard, maar het erbij horende paleis maakt het allemaal goed. Prachtig ingerichte zalen met veel grote muurtapijten. En: lekker koel. Daarna lopen we naar beneden naar de historische binnenstad. De stad is aardig, grote huizen, mooi aangelegde pleinen, maar de sfeer is wat doods. Coimbra was veel gezelliger. Daarnaast is het erg warm, dus we zoeken snel een restaurantje om te eten. We komen uit in een echt Portugees restaurantje, waar je vooral veel eten voor weinig krijgt: 36 euro voor 4 personen.
Na de lunch lopen we van schaduwplek naar schaduwplek en kopen nog wat souvenirs EN op de terugweg kopen we de Vino Verde die op de camping werd geschonken voor ........ 10 euro voor 6 flessen! Op de camping wordt leuke winst gemaakt!
Bij terugkeer op de camping direct het zwembad in om af te koelen, daarna weer een drankje op het terras.

Woensdag 21 juni
Ook vandaag is het weer erg warm: 35 graden. Maar we gaan vandaag vooral in de auto zitten in de airco, want we maken een tochtje door het gebied van de Port wijnen en langs de Douro via een route van de camping. Via Vila Real rijden we naar het plaatsje Mateus, bekend van de Mateus flessen (de wijn in de flessen wordt elders gemaakt, maar een plaatje van het paleis staat op de flessen).
Is even zoeken, want er worden voorbereidingen getroffen voor wegraces en de weg is al gedeeltelijk afgesloten. Voor het eerst in Portugal worden er belachelijk hoge prijzen gevraagd voor het bezoek aan het paleis en de bijbehorende tuinen van Mateus, dus na een kopje koffie gaan we verder.
Vanaf Sabrosa rijden we via een prachtige weg met schitterende uitzichten op de steile terrassen met druivenranken naar Pinhao, dat aan de Douro ligt. We kunnen ons niet voorstellen hoe deze druiven geplukt zouden moeten worden, zo steil en zo smal zijn die terrassen.
In Pinhao eten we onze broodjes op, zittend onder een brug aan de Douro - ja, deze keer geen lunch want we eten vanavond een 3-gangen menu op de camping - en bekijken we in het oude station de 25 azulejos (tegelpanelen). Prachtig, maar helaas hebben we het vooral erg warm. We weten niet hoe snel we weer lekker in de auto moeten gaan zitten.
Terug op de camping: zwembad in, afkoelen en klaar maken voor de table d'hote. Gezellig eten met andere campinggasten en gastvrouw Els en gastheer Herman. Prima eten.

Donderdag 22 juni
Dit is alweer de laatste dag in Portugal, morgen gaan we naar Leon in Spanje, waar we één nachtje staan op doorreis naar Frankrijk.
We ontbijten ook vandaag weer met vers sinaasappelsap. Stef schut elke ochtend sinaasappelen uit de bomen op de camping. Heerlijk.
Het leek vanmorgen een beetje te miezeren, maar dat was gewoon laaghangende bewolking. We mogen het natuurlijk niet zeggen, maar het is wel even heerlijk dat het niet zo warm is, slechts 21 graden. We trekken zelfs een shirt met lange mouwen aan!
De campingeigenaren vertelden ons gisteren dat het al vanaf april hier veel te warm is. Normaal is het hier nu zo'n 24 graden en geen 32 graden zoals wij meemaken.
Voorspelling voor Zuid-Frankrijk is niet best, maar dat zien we wel als we er zijn.
Vandaag doen we verder niets, aan het eind van de dag opruimen en dat is het.

• 22 Juni 2017 - 13:37

Marijke :

Wat een leuke verhalen. Jullie blijven genieten....
    Jammer dat jullie de reis niet met elkaar kunnen afmaken.

Ook hier is het behoorlijk warm. Maar op kantoor(ben weer terug van mijn fietsvakantie) valt het natuurlijk reuze mee.
    Veel plezier