Bosbranden, maar wij zijn OK - Reisverslag uit Celorico de Basto, Portugal van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Bosbranden, maar wij zijn OK - Reisverslag uit Celorico de Basto, Portugal van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Bosbranden, maar wij zijn OK

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

18 Juni 2017 | Portugal, Celorico de Basto

Zondag 18 juni
Tijdens het eten gisteravond bij Muxima zagen we op de TV grote bosbranden in Portugal. We hadden geen idee waar dat was, maar 's nachts ruiken we opeens een brandlucht. Via de NOS app zien we dat de bosbranden zo'n 40 km van onze camping zijn en dat er vele doden zijn te betreuren. Nu snappen we ook de vreemde lucht die we gisteren zagen, het leek toen op onweerslucht, maar het waren dus de rookwolken van de branden.
Vanmorgen hebben we ook roetdeeltjes op de caravan.

Omdat onze geplande route dicht langs de bosbranden gaat, besluiten we een stukje om te rijden. We zien onderweg het leger en de brandweer rijden, het moet vreselijk zijn. Gelukkig hebben wij er geen last van gehad en hopelijk blijft het ook zo. In heel Portugal is het code rood vanwege het warme weer.

Bij het vertrek van de camping worden we door de eigenaar met de jeep omhoog gebracht, maar pas nadat we hebben betaald. We snapten al niet waarom we niet 's avonds konden betalen, maar deze methode werkt voor hun prima.

Reis verloopt prima, het lijkt eerst wat koeler te worden, maar lopende de dag wordt het weer 35 graden. Omdat ook deze nieuwe camping moeilijk bereikbaar is, worden we door de eigenaar - na een telefoontje - opgehaald bij de begraafplaats. En gelukkig maar, het laatste steile stuk wil je niet rijden met je eigen auto.
We hebben een mooie plek op een grasveld! Het eerste gras na de camping in Barcelona. Nadat we ons hebben geïnstalleerd, drinken we op het prachtige terras een drankje en krijgen we de nodige informatie van de eigenaars. Hier gaan we ons wel thuis voelen, temeer daar de eigenaresse ook 2 keer per week kookt voor de gasten. Daar zijn wij wel voor de porren.

We hebben een prachtig uitzicht op de bergen en wat kleine dorpjes vanaf onze plek en het lijkt gelukkig af te koelen. Net zelfs een aantal regendruppels. We zijn bijna vergeten wat dat is

• 18 Juni 2017 - 22:47

Lisette:

Blij om te horen dat jullie veilig zijn! Moest wel aan jullie denken.

Geniet lekker samen!

• 19 Juni 2017 - 07:57

Henny:

Fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie! En nu lekker verder genieten!

• 19 Juni 2017 - 13:14

Lia Ouwehand:

Wat fijn om te horen dat jullie het goed maken, ik moest direct aan jullie denken toen ik de berichten zag.Jullie zitten in een prachtige omgeving, geniet, ervan! gr. Lia

• 19 Juni 2017 - 19:56

Marja:

Gelukkig zijn jullie oké. Geniet nog maar lekker!!