Voorlopig einde Spanje, begin Portugal - Reisverslag uit Quarteira, Portugal van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Voorlopig einde Spanje, begin Portugal - Reisverslag uit Quarteira, Portugal van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Voorlopig einde Spanje, begin Portugal

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

04 Juni 2017 | Portugal, Quarteira

Woensdag 31 mei
Voor degenen die denken dat we alleen maar eten en drinken en dus aan het eind van de vakantie niet meer door de caravandeur kunnen, heb ik goed nieuws: dat zal niet gebeuren! Want behalve eten en drinken lopen we nogal wat af. Bij onze bezoekjes aan de dorpjes parkeren we de auto altijd buiten het dorp en moeten we of aan het begin of aan het eind van ons bezoek nogal wat klimwerk verzetten. Daarnaast heeft Els een stappenteller en bij elk uitstapje halen we makkelijk het gewenste aantal van 8000 stappen en dan houdt deze teller nog geen rekening met de extra inspanning van het klimmen. Bovendien, even naar het toilet op een camping is meestal een wandelingetje van 2 minuten. Dus bewegen doen we echt wel.

Vandaag bezoeken we nog 2 witte dorpen. We beginnen met Zahara de la Sierra en moeten meteen een hele klim maken naar het centrum van het dorp. De beloning volgt al spoedig: heerlijke koffie, maar nog beter: geweldige uitzichten op de omgeving van de Sierra Margarita met bergen tot 1600 meter en met name op het stuwmeer. Hoe hoger we komen, hoe mooier het uitzicht.
Daarna gaan we verder naar Grazelema. De weg er naar toe is tot verdriet van Els heel kronkelig en heeft vele diepe afgronden. We komen dankzij de stuurkunst van Ton toch geheel ongeschonden aan in Grazelema. Dit keer boven in het dorp, dus we kunnen rustig naar beneden lopen. Dit heeft tot gevolg dat we in straatjes komen, waar de ' normale' toeristen niet komen. We ontdekken daar een leuk restaurantje. Goed om later te lunchen. Grazelema zelf is weer een leuk plaatsje. Minder leuk zijn de hekken, die nu nog tegen de huizen staan, maar die erop wijzen dat hier met stieren wordt gelopen. We slenteren wat door de kleine straatjes en kopen wat lokale olijfolie. En lunchen heerlijk in een met wijnranken overdekte binnentuin van het eerder gevonden restaurantje. En wat was het eten mooi opgemaakt (zie de foto). Kleine minpuntjes: geen koffie (machine stuk) en geen betaling met kaarten mogelijk (machine stuk).
Terug op de camping nog even lekker in het zwembad, geen kinderen meer te bekennen. Wat een rust!

Donderdag 1 juni
Voorlopig laatste dag in Spanje. We gaan gezamenlijk naar Olvera, want we hebben het kasteel en de kerk daar nog niet bezocht.
Maar niet voordat we in de betrekkelijk koelte nog voor het ontbijt eerst de luifel eraf hebben gehaald.
Auto zo dicht mogelijk bij geparkeerd, maar helaas, toch weer het nodige klimwerk. Ook nu echt de moeite waard. Het kasteel is in redelijke goede conditie en van de uizitchten kunnen we geen genoeg krijgen, het blijft prachtig. Grappig is dat na het betalen van 2 euro toegang er vervolgens iemand met de sleutel van het kasteel met ons mee liep om ons binnen te laten.
's Avonds met z'n tweeën uit eten bij het camping restaurant. En nu ook weer ongelofelijk: we eten inclusief een biertje en koffie voor 20 euro. We raken in gesprek met twee Nederlandse fietsers, die van Valencia naar Alicante (1000 km) fietsen. Ze doen het alleen niet zo handig, vertrekken vaak pas om 12.00 uur van de camping en vinden het dan onderweg erg warm. Raar hè. Later zagen we ze in het donker nog een plekje zoeken op de camping. Dat deden Eric en Marie-José een stuk beter!

Vrijdag 2 juni
We vertrekken naar Portugal. Rond Sevilla zien we een bord met een temperatuur van 41 graden! Doet ons denken aan ons bezoek 5 jaar geleden toen we in Sevilla 42 graden hadden.
Onderweg zien we ook tientallen ooievaarsnesten op electriciteitspalen. Grappig gezicht.
Portugal kent een aantal elektronische tolwegen en daar moeten we direct bij binnenkomst in Portugal gebruik van maken. Dat betekent dat je of een kastje moet hebben of van te voren je kenteken + creditcard moet hebben geregistreerd. 5 jaar geleden hebben we zonder betalen en zonder een boete te krijgen op deze snelwegen gereden, maar dat risico willen we nu niet lopen. Volgens de beschrijving zouden we dit heel eenvoudig vlak na de grens moeten kunnen regelen. En je gelooft het niet: dat was ook zo.
Even van de weg af en in een terminal je creditcard doen en 2 tellen later kwam er een papiertje uit met daarop het kenteken van de auto. Deze registratie is een maand geldig en dat is voor ons precies genoeg.
Rond 13.15 uur Portugese tijd (scheelt 1 uur met Spanje en Nederland) komen we aan op de camping. Marjolijn reed deze keer voorop en ondanks twee rondjes om de kerk (rotondes) vinden we de camping redelijk eenvoudig. We waren via verhalen op internet al gewaarschuwd voor de trage manier van afhandelen van de incheck procedure op de camping en daarvan was niets gelogen. Het inchecken voor onze 2 caravans duurde zeker een half uur. Maar het gebeurde wel allemaal heel vriendelijk.
Daarna twee mooie plekken uitgezocht, die niet te ver van de huurhuisjes liggen, want deze week komen de kinderen + aanhang van Ton en Els ons gezelschap houden.
Na installatie van de caravans met z'n vieren naar het strand. Dit is 15 minuten lopen, zo'n 900 meter. Prachtig strand, zelfs met bedjes en parasols. We drinken - naar goed gebruik dat we in 2012 hebben ingevoerd - onze eerste Vino Verde op het strand.
's Avonds zitten we nog lang buiten, maar wat zijn we blij met onze airco: zo kunnen we tenminste ook lekker slapen.

Zaterdag 3 juni
Stef is helemaal in zijn sas. Heerlijk strand vlak bij, hij gaat dan al vroeg naar het strand. Marjolijn doet lekker alleen rustig boodschappen. Daarna eten we samen lekker broodjes op het strand en onderzoekt Marjolijn op de fiets de mogelijkheden om 's avonds de championsleague finale te bekijken. Gelukkig is er één restaurant dat skysport heeft. Daar gaan we vanavond naar toe.
Ton en Els zijn de hele dag druk met het voorbereiden van het bezoek van hun kids.
Rond 18.00 uur gaan we samen eerst een drankje doen op het strand en dan naar het restaurantje met skysport. We realiseren ons op tijd dat het hier in Portugal een uur eerder is en dat de wedstrijd dus om 19.45 uur begint. Het restaurant leek erg Engels, maar de eigenaar is een Belg en je kan er zelfs kroketten en frikandellen bestellen! Dat doen wij natuurlijk niet, maar het is wel prettig om een keer goed gebakken frites te krijgen.
Het is ondertussen erg hard gaan waaien en een stuk frisser geworden, dus we bekijken de wedstrijd binnen. Op zich hebben we geen voorkeur, maar als we dan toch moeten kiezen, zouden we graag Juventus zien winnen. Leuk voor Buffon. Helaas, Real Madrid was zeker de tweede helft een klasse apart.

• 05 Juni 2017 - 07:29

Henny:

Wat is het heerlijk meegenieten met deze reisverslagen. Heel veel plezier gewenst verder!

• 05 Juni 2017 - 13:08

Ike:

Wat een verhalen allemaal, dit is echt vakantie en dat dan zo lang. Ik was vorige week in Zeeland, ook de moeite waard hoor en ook nog zonnig. Kan er ook nog gezwommen worden ergens onderweg? Dat lijkt me helemaal geweldig, geniet maar flink, groet aan Ton en Els voorzichtig en veel plezier, Ike