Humilladero, zuidelijker gaan we niet - Reisverslag uit Humilladero, Spanje van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Humilladero, zuidelijker gaan we niet - Reisverslag uit Humilladero, Spanje van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Humilladero, zuidelijker gaan we niet

Door: marjolijnenstef

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

14 Juni 2012 | Spanje, Humilladero

Zo, jullie hebben een tijdje niets van ons gehoord en natuurlijk zitten we alweer ergens anders. We staan sinds donderdag 7 juni in Humilladero. Door ICT problemen met het netwerk konden we niet eerder de blog bijwerken. Heel vreemd: via Ipad of Iphone was er wel verbinding met het internet mogelijk, maar met de laptop niet. En ja dit is Spanje, oplossen duurt even.

Hummiladero is een heel klein dorpje tussen Sevilla, Cordoba en Granada in. Volgens de boekjes liggen alle drie de steden op ongeveer een uur rijden. Dat ongeveer klopt wel, alleen is het veel langer dan een uur. Zowel Cordoba als Granada liggen op ongeveer 130 km afstand. En dat is wel wat ver voor een bezoek, maar we hebben dat creatief opgelost. Hoe dat lezen jullie verder in dit verhaal. Eerst nog even de laatste dag in Sevilla bespreken.

Woensdag 6 juni
Nog een dagje naar Sevilla en weer ’s morgens vroeg vertrokken want het zou nog warmer worden. Het belangrijkste onderdeel van dit bezoek zou de kathedraal en de bijbehorende klokkentoren ‘De Giralda’ worden. Helaas gaan de kathedraal pas om 11.00 uur open, dus wandelen we eerst op ons gemak door de leuke, oude straatjes van Sevilla, erg sfeervol.

En toen aansluiten in de rij voor de kathedraal,het was al erg druk. Tot overmaat van ramp ging de Giralda pas om 12.00 uur open vanwege een aangepast klokkenspel. Later bleek dat er vrijdag een processie zou zijn en waarschijnlijk hoorde dat aangepaste klokkenspel daarbij. Dus ook voor de Giralda in de rij staan om met honderden mensen tegelijk naar boven te gaan. Niet over trappen, maar over een steil omhoog lopende gang waar vroeger 2 paarden tegelijk omhoog konden lopen. Mooi uitzicht over Sevilla en op de terugweg waren we blij dat we een kwartiertje in de rij hadden gestaan voordat we de Giralda in mochten, want nu was het file lopen omhoog.

Na de lunch: ritje met een paardenkoets. Ja heus, ook dit toeristische uitstapje hebben we niet voorbij laten gaan. We zijn tenslotte maar één keer met sabbatical en dan mag je wat uitspattingen hebben.

Terug op de camping direct het zwembad weer in, want ondertussen was het 42 graden geworden!

Donderdag 7 juni
We gaan al weer verder. De camping bij Sevilla is goed om Sevilla te bezoeken, maar verder niet erg aantrekkelijk. Wel is het leuk dat je in een korte periode zoveel verschillende mensen met zoveel verschillende onderkomens ziet. Mensen met kleine en hele grote campers, mensen met caravans, mensen met tenten en tentjes en ook een stel Zweden met de motor + zijspan voor de dochter + aanhanger en moeder met een grote driewieler + mini caravan.

Op de camping in Humiladero blijkt erg weinig schaduw te zijn, terwijl de temperatuur toch boven de 35 graden is. Na ampel beraad besluiten we de caravans zo neer te zetten dat we de zon ’s middags zo min mogelijk in de caravan hebben. Ja, dat hadden we gedacht!!! We blijken de zonsondergang helemaal mee te kunnen maken vanuit de caravan. Klein foutje dus, maar een oranje zeil voor de luifel zorgt voor verkoeling.

Over het weer hebben we natuurlijk al een tijdje niet te klagen en het is hier ook niet anders. Elke dag zon, een blauwe lucht en minstens30 graden. Opvallend is het wel dat het in de loop van de ochtend begint met waaien en dat we aan het eind van de middag hele harde wind hebben. Rond 20.00 uur is dat opeens weer over.

Het zwembad op deze camping is geweldig. Het is ook toegankelijk voor mensen uit het dorp en in het weekend stromen het zwembad en de bijbehorende ligweide vol. Buiten het weekend is het heel rustig.

Vrijdag 8 juni
Lekker rustig dagje op de camping, maar we moeten wel plannen hoe en wanneer we Cordoba en Granada gaan bezoeken. We gaan naar het station om uit te zoeken hoe we in Cordoba en Granada kunnen komen met de trein. De reisduur naar Granada is wel erg lang bijna net zo lang als met de auto. Daarom besluiten we wel naar Cordoba met de trein te gaan en met de auto naar Granada.

Zaterdag 9 juni
We gaan naar Antequera, stadje dichtbij met een fraaie bovenstad met schitterende uitzichten over het landschap. We zien vooral heel veel olijfbomen. ’s Middags naar het mooie natuurpark El Torcal op zo’n 13 km van Antequera. Vreemd natuurverschijnsel, allerlei rotsen die op elkaar gestapeld lijken te zijn. Helaas geen tijd om de hele wandeling te maken in dit gebied omdat we om 18.00 uur terug moeten zijn op de camping voor Nederland – Denemarken. Ze zijn echter niet zo voetbal-minded op de camping, dus we hebben het moeten doen met één of ander heel vaag beeld en het resultaat is in ieder bekend. Maar we blijven positief, toch????

Zondag 10 juni
Op de fiets naar de Laguna de la Fuente de Piedra, daar zouden een heleboel flamingo’s moeten zitten. Nu zijn die er wel, maar die laten zich echt niet van dichtbij bewonderen, er is namelijk nogal weinig water. Gelukkig was er één flamingo zo vriendelijk zich uitgebreid te laten fotograferen.

Dus maar terug naar Fuente de Piedra want op de heenweg hadden we gezien dat er een soort dorpsfeest was en daar zijn we altijd voor in. Dus heel gezellig wijn en tapas zitten eten. En wat blijkt: daar laten ze alle voetbal wedstrijden op een groot scherm zien, dus woensdag gaan we daar naar toe om Nederland – Duitsland te kijken.

Maandag 11 juni
Tijd voor een rustig dagje op de camping, maar Marjolijn en Els besluiten er een shop-ochtend van te maken in Antequera. Heel gezellig en met de nodige tasjes komen ze terug. Helaas komen we er vandaag ook achter dat er bijna geen kaartjes meer te krijgen zijn voor het Alhambra in Granada voor donderdag, we zouden er pas om 17.30 uur in kunnen en dat vinden we te laat. Jammer, maar we hebben al zoveel andere mooie dingen gezien dat om Ton te citeren ‘de oh’s en ah’s een beetje op raken’.

Dinsdag 12 juni
Naar Cordoba met de hoge snelheidstrein. In 40 minuten legt de trein ruim 130 km af inclusief tussenstop. Heerlijke manier van reizen en de trein komt perfect op tijd!
We gaan gezien de ervaringen in Sevilla zo snel mogelijk naar de Mezquita. Wat is dit mooi, de combinatie van de Moorse eenvoud en de pracht en praal van de katholieke kathedraal is overweldigend.
Daarna dwalen door de Joodse wijk en kopen we de nodige souvenirs.
Op zoek naar een plek om de lunchen belanden we deze keer in een Marokkaans restaurant, ook leuk als afwisseling. Je ziet trouwens ontzettend veel Marokkaanse invloeden in Cordoba.
’s Middags naar alle – in de boekjes beschreven – leuke pleinen in Cordoba. Viel dat even tegen. Het mooiste plein van Spanje(volgens die gids) bestond uit een heel klein pleintje tussen een kerk en een muur met één of ander kruis. Gelukkig kwamen we ook in het winkelgebied van Cordoba uit, zodat we nog wat verder konden shoppen.

Woensdag 13 juni
Rustig dagje op de camping, lekker niets doen. Maar dat houdt wel in dat we de foto’s gaan bijwerken (we hebben er ondertussen ruim 1000), de blog gaan maken en gaan plaatsen. En dan ben je zomaar tot 14.00 uur daar mee bezig.
’s Avonds op de fiets naar een dorpje vlak bij om Nederland – Duitsland te kijken. Twee flessen wijn, wat biertjes en een stevige Engelse maaltijd(geen grapje, het leek wel Coronation street bij het restaurant) later had Nederland verloren. Maar er is nog hoop volgens Stef: winnen met 2 doelpunten verschil van Portugal en Duitsland winnen van Denemarken.

Donderdag 14 juni
Alweer ons laatste uitstapje in Andalusië: we gaan naar Malaga en de kust. We willen die Costa da Sol ook zelf wel eens zien. Malaga blijkt een grote, drukke stad te zijn, met zowel oude gebouwen als hele mooie nieuwbouw. We lopen binnen 5 minuten op een mooie, door palmbomen schaduwrijke boulevard en op een hele moderne boulevard aan de haven, waar de schaduw wordt gemaakt door een kunstwerk boven de boulevard.

Gegeten in een echt Spaans visrestaurant waar niemand een woord Engels sprak, met als gevolg dat de maaltijd van Stef uit 6 – welliswaar heerlijke – kleine gegrilde visjes bestond en we zo’n 5 minuten na elkaar ons gerecht kregen. Maar goed dat is Spanje.
Daarna via de ‘Montana de Malaga’ terug naar de camping en zie: internet doet het weer

De planning is om zaterdag en zondag verder te reizen richting Madrid. Ja, en dan komt de terugreis voor Ton en Els al heel dicht bij. Zij gaan donderdag 21 juni richting Nederland. Wij blijven dan waarschijnlijk nog bij Madrid en hoe wij dan verder gaan, weten we nog niet. Misschien naar Navarra en dan nog wat tijd doorbrengen in Frankrijk aan de kust om lekker te fietsen. Mooie dingen zien hoeft dan even niet meer, we hebben zoveel moois al gezien, dat moeten we eerst eens verwerken.

• 15 Juni 2012 - 11:14

Greet En Henk:

Jullie hebben meer hitte dan wij op
    de camping.Deze week was redelijk.vandaag regen.Voetbal is
    waardeloos.Jullie genieten erg veelvan wat er allemaal te zien is.
    We wensen jullie nog een fijne
    voortzetting van je vacantie.
    Groetjes Greet en Henk

• 21 Juni 2012 - 14:43

Ans En Heero:

Dag lieverds, het is even geleden, dat we reageerden op jullie belevenissen en dat zijn er nogal wat. Wat zien en doen jullie veel en wat genieten jullie. Dat zal een dik fotoboek met verslagen worden. Maar dat zien we later wel. Intussen zijn wij weer terug uit Kroatë, Istrië, ook warm, 28, 30, 33 gr.
    Maar heel anders warm dan hier in Nederland, we hebben enorm genoten en het met Bak reizen(bus) beviel uitstekend. Ook het ophalen met een taxi en het weer thuis brengen is een heel goede fotmule. Onze mudule was stuk en juist vanmiddag heeft Heero met hulp van KPN weer de nieuwe geïnstalleerd. Alles werkt weer, behalve de telefoon, maar dat komt ook wel! We brachten maandag de zon mee, maar nu wordt er zwaar weer verwacht vanavond, met onweer en hagel. We zien het wel. Gaan pannenkoeken eten bij Marian en Koos.
    Lieverds, geniet nog van alles wat jullie zien en doen en houdt ons op de hoogte. Groetjes.