Nazaré – here comes the sun, maar ook weer regen - Reisverslag uit Nazaré, Portugal van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu Nazaré – here comes the sun, maar ook weer regen - Reisverslag uit Nazaré, Portugal van Marjolijn en Stef Ketelaars - WaarBenJij.nu

Nazaré – here comes the sun, maar ook weer regen

Door: marjolijnenstef

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn en Stef

08 Mei 2012 | Portugal, Nazaré

Het begint een beetje eentonig te worden, maar helaas blijft de regen tot nu toe een belangrijke rol spelen in onze vakantie. Na de prachtige dag in Porto hebben we in Espinho weer veel regen gehad. Daarnaast hadden wij ook wat ICT problemen (hoezo het werk vergeten), de accu van de laptop heeft het begeven. Gelukkig was er een elektronica winkel vlak bij en na overleg met een heel vriendelijke Portugees hebben we besloten de accu niet te vervangen, maar een netbook te kopen (voor de niet zo ingewijden, dat is zo’n kleine laptop). Ook handig voor Marjolijn in de trein.

De strandtent had een goede klant aan ons, we hebben er elke namiddag gezellig vino verde en cervezza gedronken om daar de wifi te kunnen gebruiken.

Woensdag 2 mei
Wij besluiten om samen ondanks de regen toch weg te gaan naar Braga. Ton en Els gaan fietsen in de omgeving. Na door de navigatie dwars door Porto geleid te zijn, en na een bezoek aan een Decathlon onderweg, komen we in de nog steeds stromende regen aan in Braga. Jammer van die regen want het blijkt een heel leuke stad te zijn. Dus poncho aan en toch wat foto’s gemaakt. Ook van het 5 km verderop gelegen Jesus Bom nog wat foto’s gemaakt en genoten van het prachtige uitzicht op Braga.

De regen wil maar niet stoppen. Daarom hebben we besloten om ook hier eerder te vertrekken. Het lijkt op onze volgende bestemming Nazaré beter weer te worden, maar ja, die voorspellingen........!!??

Donderdag 3 mei
Tussen de buien door zo veel mogelijk alles droog ingepakt. Het is maar een kort stukje naar de volgende camping, dus we hadden alle tijd. Onderweg hebben we zo nu en dan zon.

Onderweg weer een andere soort tolweg. Na de ‘normale’ tolwegen waar je verplicht wordt een kaartje te trekken, de elektronische tolwegen, waarvan wij hopen geen bekeuringen te krijgen, nu tolwegen, waar je zelf moet beslissen om door een poort te rijden zonder kaartje te trekken, omdat je een soort abonnement hebt, of om door een poortje te rijden waar je handmatig een kaartje moet trekken. Wij zien het gelukkig op tijd, maar Ton en Els rijden door een poort waar je geen kaartje kan trekken. En dan heb je dus een probleem als je van deze tolweg afgaat en eerlijk bent, zoals Ton en Els en uitleggen dat je het verkeerd hebt gedaan. Dan krijg je 20 euro boete, want ja het stond op de snelweg wel één keer in 3 talen uitgelegd hoe het moest.

We kunnen zelf een plekje uitzoeken op camping Vale Paradiso in Nazaré en besluiten maar niet de grootste plekken te nemen omdat we dan met de caravan een soort afgrond in moeten om die plekken te bereiken. Maar het is droog en de zon schijnt en we hebben 2 prima plekken naast elkaar uit gezocht.

Vrijdag 4 mei
Marjolijn is met Ton en Els naar een typisch Portugese weekmarkt in Nazaré geweest op de fiets, helmen op. Dat is best te doen, hoewel het op een aantal plekken redelijk stijl is. Maar goed, dat scheelt weer een bezoekje aan de sportschool. Op de markt allemaal schreeuwende kooplieden, nergens prijzen, dus al gauw bleek dat de kooplieden de prijzen aan het schreeuwen waren. Ook een manier om je waar aan te prijzen.

Stef zat natuurlijk liever in de zon, en die hebben we dan ook de hele dag ongeveer gehad.

Zaterdag 5 mei
Het is weer tijd om wat te gaan doen. Helaas ’s morgens eerst regen, maar rond half twaalf besluiten we toch weer op de fiets te stappen, want het is inmiddels zonnig. We komen in een dorp – Sitio - hoog boven Nazaré terecht. Wat gezellig en wat een prachtig uitzicht op Nazaré en het strand. Natuurlijk ook hier weer heerlijk gegeten.

Na met de kabelbaan naar Nazaré zelf geweest te zijn, hebben we ook nog het uiterste puntje van de klif bij Sitio bezocht. Naar beneden natuurlijk geen probleem, maar naar boven vond alleen onze klimgeit Stef het een makkie, wij - niet zo getrainde stervelingen - moesten helaas afstappen.

Zondag 6 mei
Heerlijke dag, volop zon. Stef vond het tijd voor een dagje samen, dus heerlijk samen gefietst en gegeten. En Stef had een geweldige verrassing in petto voor 6 oktober 2012. Qua weer was dit de mooiste dag tot nu toe, zo mag het wel blijven!

Helaas, ’s nachts kwam het al weer met bakken uit de lucht.

Maandag 7 mei
Het blijft ook hier regenen. We willen toch wat doen, dus programma wat omgegooid en besloten om de grotten van Mira de Aire te bezoeken, dan ben je tenminste – hopelijk – droog onder de grond. We waren daar net op tijd, de gids kwam net aanrijden en met 2 anderen hebben we een soort privé rondleiding gehad. Heel slim hadden ze daar bedacht om eerst een video te tonen, dat scheelde ons heel veel gepraat over cijfers en voor ons niet zo interessante informatie onder de grond. Zo konden we gewoon genieten van alle stalagtieten en stalagmieten.

’s Middags het klooster van Alcobana bekeken. Erg mooi, maar het regent nog steeds.

MAAAAR, vanaf vandaag 8 mei wordt het echt beter, tenminste als je de weersverwachtingen mag geloven, tot aan 28 graden ( maar op dit moment regent het weer!).

We hebben hier nog een bezoek aan Fatima, een ander klooster en een schiereiland te goed, voordat we zaterdag 12 mei naar Lissabon gaan. Daar komen de kinderen (+ aanhang) van Ton en Els ook naar toe, dus dat wordt knap druk en gezellig.

• 08 Mei 2012 - 10:17

Eric:

Goede nieuws, Lissabon zaterdag 12 mei 34 graden! Ik denk dat Stef niet meer van de camping afkomt, hij moet eerst "bijbruinen"! Ik wist niet dat Stef zo'n klimgeit was, dus dat wordt samen met ons bv de Alpe D'uez beklimmen.

• 08 Mei 2012 - 19:54

Vera:

Ni Hao Stef en overige vakantiegangers. Wat een trip maken jullie samen en wat vreselijk jammer van die regen op al die mooie plekken waar jullie al langs zijn gegaan als ik zo de verslagen lees. Ben net terug uit China en heb me dus op jullie verslagen gestort om te horen hoe jullie het maken. Wat heerljk om te horen dat jullie net als mijn kids zo genieten van Porto en straks nog door naar Lissabon....geweldig. Dat plekje op de camping ziet er ook helemaal niet verkeerd uit trouwens en met dat weer....komt goed hoor...en misschien wordt het zelfs nog wel te heet en zou je willen dat het zou....neen we vullen het niet in, want we gaan de Goden niet verzoeken. Wens jullie nog veel plezier en geluk op jullie zoektocht naar de mooie plekjes daar in het zuiden van Europa en blijf het volgen hoor. Groetjes en ik duim voor zon.

• 09 Mei 2012 - 09:11

Ans En Heero:

Wat jammer voor jullie op al die mooie plaatsen regen, maar hopelijk hebben de voorspellers gelijk en wordt het nu mooi voor jullie, van harte toegewenst!! Wij wisten best dat Stef zo goed klmmen kon, we herinneren ons onze wandeling op Corsica nog goed. Daar was het weer best heel mooi. Leuke plaatjes overigens ook, fijn om zo op de hoogte te blijven van
    jullie reis. Het is hier 17 gr, maar nat en het week-end wordt zonniger, maar weer koud. Jammer!! We verlangen erg naar mooi weer om dan in de tuin te zitten. Maar dat zit er nog niet vrezen we.
    Lieverds, veel groeten van ons beiden, Heero en Ans.

jullie reis

• 11 Mei 2012 - 12:48

Netty Castel:

Ondanks het weer klinkt het allemaal niet erg vervelend. Ik begrijp, dat je erg van wijnen houdt Stef en eigenlijk een zonaanbidder bent. Een beetje jammer dus, dat de regen de overhand heeft, maar jullie hebben nog een tijdje te gaan. Misschien wordt het allemaal nog goed gemaakt. Ik wens jullie nog een heerlijke, zonnige tijd toe!

• 16 Mei 2012 - 06:30

Donna:

Hi Stef en andere vakantiegangers.
    Wat leuk om jullie blog te lezen, vooral omdat ik pas ook nog in Portugal ben geweest. Fatima had op mij ook veel indruk gemaakt. Ben blij dat jullie eindelijk van de zon kunnen genieten! Veel plezier nog!
    Groet Donna